3 verschillende prijzen voor 1 appartement...

Beste allemaal,

Mijn vriend en ik hebben afgelopen vrijdag een mooi appartement in amsterdam noord bekeken. Daar kregen wij te horen dat de prijs voor dit appartement €180.00 v.o.n is en dat er niet te onderhandelen viel. Diezelfde avond gingen wij op internet kijken voor die woning en zagen wij in een woonkrantje van diezelfde makelaar hetzelfde appartement staan met precies dezelfde aanpassingen als wij die vrijdag in het echt ook zagen voor de prijs van €174.500 v.o.n. Nou scheelt dit aardig in de prijs dus hebben wij maandag contact opgenomen met de makelaar om te vragen wat nu precies de prijs is en toen vertelde de makelaar mij dat de prijs is €177.500 v.o.n. Nu hebben wij dus in totaal 3 prijzen gekregen voor hetzelfde huis. Op internet staat de woning nog steeds voor de €174.500 v.o.n. Graag zouden wij willen weten wat we hiermee eventueel kunnen doen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik heb het eens nagevraagd het is geen makelaar maar een woningbouw vereniging. dit appartement was een huurobject maar gaat nu dus de verkoop in. misschien heeft dat er iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Reageer snel op de internet aanbieding en ga in onderhandeling met de verkoper. Alleen dan weten jullie of die prijs ook echt geldt. Misschien is het raadzaam om direkt daarna naar een notaris te stappen en het rechtsgeldig maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bellen en ergens afspreken, kopje koffie erbij...
Neem contact op met vereniging eigen huis wat je kunt doen.
Want 3 verschillende prijzen op het zelde appartement lijk me niet hellemaal juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij moet je uitgaan van de laagste prijs
en is het aan de koper of men het bod accepteerd
zoek uit hoelang het huis te koop staat en ga dan onderhandelen en gebruik het aantal maanden dat het tekoop staat als argement om er geld af te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat het huis al lang tekoop dan kan de verkoper sneller toe happen op de prijs die jij geeft.
omdat he huidige eigenaar misschient al een ander huis heeft gekocht en dan met dubbele lasten zit.
mochten ze het eerste bod afwijzen niet gelijk een nieuw bod doen maar over 5 dagen pas weer een iets hoger bod doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat hij ook via jaap te koop zo ja daar staat meestal wel bij hoelang hij tekoop staat ook zie je daar wat een huis mag kosten.
kijk een op deze site
http://www.eerste-koophuis.nl/hoeveel-is-het-huis-waard
De makelaar kan je wel verteld hebben dat er niet te onderhandelen viel, maar de praktijk leert dat je de woorden van een makelaar nu eenmaal niet altijd p een goudschaaltje moet wegen.

Als de eigenaren ook al andere prijzen gevraagd hebben (wat me niet de meest verstandige stap lijkt, maar okee) zit er dus wel degelijk ruimte in. En sowieso zijn huizenprijzen niet vast ; in de huizenmarkt is het ook maar wat de gek er voor geeft.

Gewoon onderhandelen / een bod doen dus. Er zit eigenlijk altijd een bepaald verschil tussen vraagprijs en minimumprijs.

Je krijgt hier een beetje de indruk dat de mensen het huis zowel bij een makelaar hebben staan als zelf proberen te verkopen. (Wat ik ook een vreemde gang van zaken vind). Zelf verkopen is voor hen natuurlijk ook veel voordeliger.Vandaar wellicht het verschil in prijs.
En uitgaande van de laagste prijs, zou ik gewoon eens beginnen met 172.000 te bieden. Nee heb je, ja kun je krijgen, en je kunt altijd nog omhoog. (Die .500 vind ik wel een erg knullige prijs trouwens ; daar is zeker geen makelaar over bezig geweest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste onderhandelen kan áltijd! Zeker nu.

Ten tweede blijf vasthouden aan die laagste prijs, hij is genoemd dus ga daarover in onderhandeling. Doe maar lekker een belachelijk bod (170), als hij niet akkoord gaat, kun je altijd hoger bieden.
De huizen gaan ook in Amsterdam nog steeds niet als zoete broodjes over de toonbank, dus er zit echt wel wat ruimte in.
Daarbij als je zelf niet helemaal zeker bent, neem een professional mee en laat het huis taxeren. dan weet je zeker wanneer en of je er goed aan doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vraagprijs is een opening om in onderhandeling te treden. In betere tijden werden huizen verkocht tegen opbod, daar was de vraagprijs in feite het minimumbod wat je moest uitbrengen. Tegenwoordig geldt dat niet meer. Tegenwoordig weet niemand meer wat een huis waard is, ik zou dan ook absoluut niet vanuit een vraagprijs redeneren. Kijk puur wat het huis jou waard is, los van de vraagprijs, dat is dan je maximum. Vervolgens ga je het onderhandelingsspel spelen om daar zo ver mogelijk onder te komen. (en niet laten foppen door de makelaar, want die redeneert vanaf de vraagprijs, dat heeft hij de verkopers ook beloofd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het verkopen van huizen en appartementen etc. geldt dat een vraagprijs een 'uitnodiging is tot het voeren van onderhandelingen'.

Dat wil niet perse zeggen dat de prijs daarmee omlaag gaat. Onderhandelingen houden ook in onder welke voorwaarden iets verkocht gaat worden.

Jouw situatie is inderdaad erg vreemd. drie verschillende prijzen voor eenzelfde bouwnummer heb ik nog nooit gehoord. Wat soms wel het geval is dat er sprake is van MGE woningen (maatschappelijk gebonden eigendom), maar gezien de geringe verschillen zal daarvan hier vermoedelijk geen sprake zijn.

Wat wel een mogelijkheid is, is dat de vraagprijs door de woningbouwvereniging is gewijzigd. Soms werken op makelaarskantoren enorme 'niet accurate' mensen (sorry beste collega's) waardoor prijswijzigingen niet juist worden doorgevoerd op websites, brochures en advertenties. Soms (te vaak) komt het voor dat de prijs gewoon door de drukker of het reclamebureau verkeerd in advertenties gezet word.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat de prijs inderdaad verschillend is, omdat er bijvoorbeeld voor bestaande huurders van de woningbouwvereniging een korting geldt. Dit komt weleens voor, maar ook hier weer: die korting is dusdanig summier dat ik niet denk dat het klopt.

Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat de prijsverschillen zitten in de optiekeuze, maar dat kan ik uit je vraag niet opmaken. Wellicht is de duurste optie een optie waarbij een aantal extra's in de woning worden verwerkt.

Ook kan het nog zo zijn dat het toch een ander bouwnummer kan zijn en dat abusievelijk het bouwnummer verkeerd in de verschillende media is geplaatst.

Dit zijn zomaar wat redenen die kunnen verklaren waarom de prijzen verschillend zijn. De hamvraag is nu: Wat kun je ermee?

Het antwoord: niets. Zelfs als je zou zeggen:" Voor die prijs neem ik hem (vraagprijs)" dan nog heeft de verkoper de mogelijkheid en het recht de vraagprijs, tussentijds, te verhogen of de koop niet aan jou te gunnen.

Ik herken de frustratie en hoop dat je toch dit appartement kan kopen voor een keurige prijs.

Mocht je meer advies nodig hebben dan mag je me altijd een PB sturen.