hoe kom ik erachter of ik écht een aankoopmakelaar nodig heb?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal komen mensen er achter dat ze aan aankoopmakelaar nodig hadden als het te laat is. Ik zie dagelijks vele mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken menen een vastgoedtransactie te kunnen uitvoeren. En eerlijk is eerlijk, as je een beetje kan onderhandelen en beargumenteren dan krijg je best wat van de prijs af in deze tijd. Maar het gaat niet alleen om de prijs, ook onderzoek naar omgevingsfactoren, planologische ontwikkelingen, bouwaard, zichtbare en onzichtbare gebreken en enkele juridische onderzoeken, zoals kadastraal bericht eigendom en voorgaande akte(n) van levering, onderzoek naar verdacht materiaal (oa asbest (vanaf 2024 geen asbestdaken meer toegestaan!!!!!)). Als je in al deze zaken thuis bent kun je best een gokje wagen, maar als er achteraf verborgen gebreken tevoorschijn komen is het eerste wat de rechter vraagt in welke mate u onderzoek hebt gedaan. U hebt namelijk een onderzoeksplicht als koper (en de verkoper een informatieplicht). Het is een kwestie maken van afwegingen, voor bedragen van 1.000 tot 2.000 euro heb je al goede vakmensen die je kunnen bijstaan. Vaak verdienen zij zichzelf al direct terug in een nog lagere koopsom. Het is aan u om een afweging te maken of u meer zekerheid wilt. Doe wat voor u goed voelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100