Niet meer willen verhuizen per 1 augustus, mag ik er nu nog van afzien?

Per 1 augustus ga ik verhuizen naar huurwoning, nu twijfel ik om te gaan verhuizen . Ik heb nog geen contract getekent maar wel toezegging gedaan richting woningstichting dmv een acceptatie formulier . Mag ik er van afzien? Of moet ik dan boete betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat je een boete moet betalen omdat het huis door de woningstichting van de markt is gehaald door jou acceptatie. En als je het acceptatie formulier hebt moeten tekenen dan heb je denk ik wel gewoon een overeenkomst gesloten al is het nog geen huurcontract.

Daarnaast moet je je misschien afvragen of je misschien niet gewoon drempelvrees hebt. Je zal niet voor niets op zoek zijn gegaan naar een (andere) huurwoning. Gewoon doen, verandering is nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een kopie van het acceptatieformulier dat je hebt getekend? Meestal staat daarop vermeld wat de kosten zijn wanneer je de woning bij nader inzien niet accepteert.

Vaak moet je dan een vast bedrag voor administratiekosten betalen. De hoogte is per woningcorporatie verschillend. Maar omdat de woning weer opnieuw moet worden aangeboden, is de kans groot dat-ie pas later dan 1 augustus (de datum waarop jij er heen zou gaan) kan worden verhuurd. Misschien zijn er nog andere gegadigden die, net als jij, belangstelling voor de woning hadden. Die zullen opnieuw moeten worden benaderd. Door de vakantietijd zal dat waarschijnlijk niet snel lukken. Als er geen andere kandidaten zijn, moet de woning opnieuw worden aangeboden.

De corporatie loopt daardoor huurinkomsten mis. Waarschijnlijk moet je ook die kosten betalen.

Zoals gezegd zijn de regelingen per corporatie verschillend. In de bron vind je de regeling van een willekeurige corporatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Concreet antwoord op je vraag is dus:
ja, je mag er van afzien om het huurcontract te tekenen, maar je zult de gemaakte kosten wel moeten betalen.