Hoe verhoudt de WOZ waarde zich ten opzichte van een reële marktwaarde voor een huis?

MIjn man en ik gaan scheiden en moeten ons huis verkopen. Zijn bevriend makelaar stelt een bodemprijs voor van 1 ton onder de WOZ waarde. Is dit niet vreemd? Kan de WOZ waarde en de marktwaarde zo ver uiteen liggen of is de WOZ waarde een redelijke indicatie van de reeele marktwaarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

De WOZ waarde is een redelijke indicatie van de werkelijke waarde. voor een aantal jaar terug lag de WOZ waarde zelfs onder de werkelijke waarde. Ik neem aan dat het huis van jullie beide is, dus jullie zullen het beide over de verkoopprijs eens moeten zijn. Ik weet de waarde van het huis natuurlijk niet. maar één ton onder de verkoopprijs van een huis van twee ton is erg laag, maar één ton onder de prijs van een huis van vijf ton is als je snel wil verkopen het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit je verhaal maak ik op dat je ex partner in het huis wil gaan wonen.

De WOZ waarde is een modelmatige benadering van de marktwaarde. Oftwel, een waarde die op basis van statistieken van marktprijzen wordt berekend. Hierbij wordt niet ieder huis bezocht en wordt geen rekening gehouden met de individualiteiten van de betreffende woning (zoals verbouwingen, nieuwe keuken etc).

De echte waarde van een huis, de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik is niet altijd hetzelfde. Er zijn vele bezwaarschriften obv de WOZ waarden, maar ook nog steeds vele woningen die een te lage WOZ hebben. Kortom, de WOZ waarde is nog altijd geen betrouwbaar cijfer.

Mijn tip: laat het huis taxeren door een taxateur en laat hier een taxatierapport voor uitbrengen. Laat je niet afpoeieren met 100.000 euro onder de WOZ waarde, laat het objectief vaststellen door een taxateur.