Samen met mijn broer hebben we het huis van onze ouders geerfd. Hij woont in dat huis. Kan ik rente aan hem rekenen over mijn erfdeel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

De helft van de huurwaarde. Minus de helft van de onderhoudskosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kan je rente rekenen. je moet hiervoor duidelijkheid hebbne over het bedrag dat van jou in de woning is. als je de huidige waarde weet deel je deze door 2 en dan weet je de waarde van jou deel. als er nog een hypotheek op zit is ook hiervan de helft van jou.

jou broer moet aan jou rente betalen over jou deel van de woning. ten slotte zou je ook rente krijgen als jullie de woning zouden verkopen en jij jou deel op de bank zou zetten.
daarnaast moet jij ook de helft van de hypotheeklasten betalen aan de bank.

het is onverstandig om de rente met de hypotheek te verrekenen omdat er nogal wat verschil en de percentages kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij onzakelijke huur (huur is veel hoger of lager dan gebruikelijk) dient u 72% van de (helft) WOZ-waarde woning in uw aangifte op te nemen in Box 3. Dit percentage heet de leegwaarderatio. Dat wil zeggen dat er waardevermindering voor u is doordat uw broer de woning bewoont en de woning niet leeg ter beschikking staat.
Dus niet 100% van de waarde aangeve in Box 3 maar 72%. Dit percentage gaat uit van een jaarlijkse huur van 3 a 3,5%.

NB: als u een andere rente dan 3 a 3,5% afspreekt is ook een ander leegwaarderatio van toepassing. Voor de exacte getallen: zie de link geplaatst in de bron.
NB: als het voor u de eerste keer is dat u het eigendom van de woning in de aangifte moet opnemen is deskundige hulp bij het invullen van de aagifte aan te raden. Voor volgende jaren weet u dan het hoe en wat.

Uiteraard is het mogelijk dat er andere rentepercentages worden afgesproken dan hierboven genoemd. Leest u de uitgebreide informatie van de Belastingdienst hieronder. De 1e link van de Belastingdienst geeft informatie over verhuur aan bijvoorbeeld familie. De link geplaatst in de bron is uitgebreide informatie over verhuur van de eigen woning in het algemeen (Box 3)

Voorbeeld van afgesproken huur: Woning: WOZ-waarde € 200.000 / uw deel € 100.000 / Huur 3% is € 3000 per jaar / per maand € 250.
http://www.fiscalistenonline.nl/sitefiles/BelastingBelangen_-_Hogere_waardering_van_box_3_vastgoed_in_2010.pdf
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/waardebepaling_bij_erven_en_schenken/berekening_van_de_waarde_van_verhuurde_woningen/voorbeeld_verhuurde_woning_met_ongebruikelijke_huurprijs

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de aangifte 2011 moet u de leegwaarderatio-tabel nemen van fiscalistenonline. Het percentage voor u is niet 72% (jaar 2012) maar 79%.

In reactie zal ik vermelden hoe u in de aangifte het een en ander kunt invullen.
fisbel
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Bij Box 3 vult u de aangifte zo in; * aanvinken: andere onroerende zaak (achter 6e vraagteken) * u ziet twee schermen - u vult uw eigendom in bij: overige onroerende zaken (geen hoofdverblijf) - onderste scherm. * u schakelt de rekenhulp in. Ging het om een woning: ja * voor WOZ-waarde neemt u de waarde van de gehele woning op 1 januari 2010 / eigendomsdeel: 50% * verhuurde u de woning: ja / huurbescherming: ja
* jaarhuur van de woning: hier vult u 3 a 3,5% in van uw eigendomsdeel. Stel: € 100.000 / 3,25% is € 3250. * het programma rekent voor u de waarde onroerende zaak per 1-1-2011 uit. En geeft aan (in dit voorbeeld) € 79.000 - dus inderdaad 79% van 100.000
NB: Deze waarde wordt bepaald aan de hand van de ingevulde huur. NB: als u op het vraagteken klikt bij: jaarhuur van de woning is informatie te lezen welk bedrag er bij de jaarhuur ingevuld die te worden. Inclusief een verhelderend voorbeeld.