Is het als starter goedkoper om een huis te huren of te kopen?

Het gaat om een eerste huis waar 1 persoon gaat wonen. (Later 2). Is huren of kopen tegenwoordig goedkoper?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Dat hangt er vanaf. Als je van plan bent om snel (bijv. 5 jaar) te verhuizen meestal niet. De kosten koper haalt je zelfs bij een relatief hoge stijging er dan niet uit. Koop je een huis en ben je van plan daar 30 jaar te wonen dan is dat meestal, maar lang niet altijd, goedkoper. Het hangt er onder andere af hoeveel je verdient, tegen welke prijs je eventueel kan huren, hoeveel je moet en hoeveel je betaalt voor je huis (als je voor een rijtjeshuis van 2 ton, 3 ton besluit te betalen, dan is dat een slechte deal). Oftewel, op basis van de informatie die je geeft kan je alleen zeggen: het kan, maar hoeft niet goedkoper te zijn. In zijn algemeenheid kan je niet zomaar stellen wat beter is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Mybobo al zegt: het is niet zomaar te zeggen wat beter is, het hangt heel erg af van jouw situatie. Je moet kijken naar je salaris, naar het soort huis wat je zoekt, maar ook bedenken hoe lang je in het huis wil blijven wonen.

Het is nu een hele gunstige tijd om te kopen, dankzij de lage hypotheekrente en de gunstige huizenprijzen. Daarom kan het best zijn dat je vaste maandlasten lager zijn bij een koophuis. Bedenk wel, dat je bij een koophuis te maken krijgt met een hoop extra kosten. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Als er iets kapot gaat, moet je dit zelf betalen. Dit zijn allemaal kosten die er nog bij komen.

De Telegraaf heeft laatst een handige rekentool online gezet, waarmee je kunt berekenen of kopen of huren in jouw situatie beter is. Misschien is dat een handig uitgangspunt voor je:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/huis-hypotheek/23043686/__Is_het_nu_voordeliger_een_huis_te_huren_of_te_kopen___.html

Daarnaast zou je eens kunnen kijken of jouw gemeente startersleningen aanbiedt. Dit kan het kopen van je eerste huis makkelijker maken. Meer info op:

http://moveria.nl/starterslening/

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ikzelf had een beetje geld opzij staan maar niet voldoende om te kopen. Ik heb dan besloten om iets goedkoop te huren en het geld dat ik gespaard heb te beleggen. Iets of wat risicovol maar wanneer ik het allemaal deftig uitgerekend heb, heb ik op het einde van de rit minstens evenveel of meer over dan wanneer ik dus dat appartement zou kopen en verkopen over dezelfde periode. Het is maar hoe je het bekijkt.
Heb je een lening met zeer lage rente, dan kan je beter overwegen om een huis te kopen natuurlijk maar alles hangt van de rente af. Die liggen op het moment in Nederland hoger dan in België als ik me niet vergis. Daarom dat er zoveel aanvragen zijn in België.