Kunnen we de woningbouw aansprakelijk stellen voor onze situatie?

Wat kan ik doen nadat de woningbouw ons een huurwoning heeft toegewezen naast overlastgevende buren? Het gaat om leden van een familie die ( wat wij te horen hebben gekregen van andere buurtbewoners) voor veel overlast zorgen. Er heerst veel agressie naar andere buren, en onderling. Ze paffen heel de dag, muziek overlast, de K- woord en GVD in elke zin is de normaalste zaak van de wereld, sigarettenlucht in huis, vliegen elkaar in de haren.Er is al 3x politie geweest in de korte tijd dat wij er wonen, 1 buurman is vertrokken na conflicten te hebben.gehad met deze familie.Negeren heeft niet geholpen want het gebeurd pal voor ons huis want we wonen aan een klein pleintje. 45 km autootje wordt gewoon pal voor ons raam geparkeerd op de stoep. Deze figuren hebben geen ene respect voor andere mensen. Achteraf blijkt dat de woningbouw al jaaaaaren op de hoogte is van deze conflicten in de buurt en ze hebben niets tegen ons gezegd. Ik voel me genaaid!! Kunnen we de woningbouw hiervoor aansprakelijk stellen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je had de buurt kunnen onderzoeken voordat je het huis accepteerde.

Antwoorden (2)

Nee, dat kun je niet. Je hoeft een huis niet direct te accepteren als je het aangeboden krijgt, je hebt dus tijd om er een kijkje te gaan nemen en een buurtonderzoek te doen. Als je dat niet doet, dan is de woningbouwvereniging daar niet aansprakelijk voor, dat is je eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juridisch is er pas sprake van burenoverlast als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voortkomt uit 'onrechtmatig handelen'.

Van onrechtmatig handelen is sprake als men iets doet of nalaat in strijd met iemands recht, de wet, of een maatschappelijke plicht. Het is dus onrechtmatig om iets te doen of na te laten waardoor iemand anders tekort wordt gedaan, schade wordt veroorzaakt of waardoor een wet wordt overtreden.

Een wet bijvoorbeeld voor overlast:
BW5:37
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

De woningbouw moet zorgen voor woongenot, maar overlast moet eerst bewezen worden. Anders zou iedereen elkaar maar kunnen beschuldigen hiervan en uit huis gezet worden.

Je kan met andere buren praten en gezamenlijk dit aankaarten bij de woningbouw. Echter zal die eerst beginnen met een bemiddeling tussen de buren en u.

Kunt u ze dus primair verantwoordelijk stellen hiervoor. Het antwoord is NEE. Acties worden pas gedaan als bemiddeling niet helpt en de overlast duidelijk is bewezen.

Bw6:162 gaat over aansprakelijkheid (zoals verwezen in BW5:37).
BW6:162
Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Ik heb me gericht op de juridische kant en hoop hiermee een beetje geholpen te hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor de info. Ik kan er zeker wat mee.
Antoni
9 jaar geleden
Castle, ik ben benieuwd in hoeverre in dit geval de wetgeving geldt over het leveren van een ondeugdelijk product. Een leverancier mag geen product leveren aan een koper als hij weet dat dit product gebreken vertoont en hij deze gebreken bij de verkoop met opzet verzwijgt aan de koper. De koper wordt dan dus beschermd tegen (een vorm van) oplichting, als ik het goed heb. Misschien gaat deze wetgeving in de praktijk wel zo ver dat niet alleen kopers, maar ook huurders worden beschermd. Is daar misschien jurisprudentie over?