Ik wil graag mijn huis verkopen en er zelf in blijven wonen, op welke manier is dat mogelijk?

Mijn ouders hebben mijn appartement gekocht en nu moeten ze het verkopen aangezien ze financieel de lasten niet meer kunnen dragen. Ik wil heel graag blijven wonen in mijn appartement en de ideale situatie zou zijn om het te verkopen aan iemand en dat ik erin kan blijven wonen. Ik zou graag willen weten of er opties zijn. Overigens is mijn appartement in het centrum van Amsterdam.

Toegevoegd na 1 uur:
Goed gezien de reacties; mijn ouders hebben het gekocht in 2007, ik heb er altijd gewoond en huur betaald. Twee jaar geleden is mijn vader ontslagen en kon hij de hypotheeklasten niet betalen dus hebben mijn ex vriend en ik alles betaald. Aangezien mijn relatie net over is en ik niet de volle hypotheeklast kan betalen ben ik op zoek naar een oplossing zodat mijn ouders ontlast worden van het huis en ik er dan in kan blijven wonen en het dan terug huur van een externe partij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.8K
Antoni
9 jaar geleden
+1 voor je vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Amadea
9 jaar geleden
De vraag klopt niet: jij zou het huis van jouw ouders moeten overkopen, en dan kan jij er gewoon in blijven wonen. Hoe kan jij "jouw" huis verkopen terwijl het jouw huis niet is maar dat van jouw ouders, Appelsenaardb?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel simpel, jij betaald de hypotheeklasten van je ouders.
Dan hoeven ze het niet te verkopen.
Mijn schoonouders hebben ook het appartement van mijn zwager gekocht en hij betaald de hypotheek kosten aan hen. Zoals je nu overkomt teer je op de zak van je ouders en woon je er gratis.
Snap dat niet. Als je het niet kunt betalen, dan is het gewoon wieberen en niet zeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bianca: ik wilde dat ik kon plussen in reacties!
gvrox
9 jaar geleden
Denk je dat iemand jou het appartement laat huren voor een bedrag dat lager is dan de hypotheeklasten ? Of is de huidige hypotheek erg ongunstig en zouden de lasten flink omlaag kunnen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hypotheeklasten zijn zo hoog omdat het een tweede huis is, de hypotheeklasten zouden flink omlaag kunnen ja. Ik kan het alleen zelf niet kopen, al zou ik wel de hypotheeklast kunnen betalen als iemand het koopt. Ik heb geen vast contract dus vandaar dat ik geen lening bij de bank kan krijgen.
paulus811
9 jaar geleden
Kun jij geen hypotheek op het huis nemen, waarbij je ouders garant staan? Dan wordt voor jou de rente aftrekbaar en loopt de bank minder risico door de garantstelling. Je zou eens met de bank kunnen praten over de mogelijkheden. Wellicht dat je ouders hun 1e huis als onderpand kunnen inbrengen, mits ze dat willen uiteraard.

Antwoorden (3)

Je geeft zelf al het antwoord: Het huis door je ouders laten verkopen aan een derde persoon en vragen of jij erin kunt blijven wonen. Dan kun jij het terug huren van de derde persoon in kwestie. Deze persoon vinden kan een hele klus zijn, maar mogelijk lukt het via de lokale Rotaryclub.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Wat jij voorstelt gaat niet. Als ze de lasten van haar vader niet kan overnemen, zal een nieuwe eigenaar haar echt niet onder de werkelijke prijs verhuren. Dus: einde verhaal.
Ze noemt het hypotheeklast, maar het is van haar vader, dus moet ze het gewoon huur noemen die de lasten van de hypotheek te boven gaat. Een eigenaar heeft naast hypotheeklasten ook nog veel andere onkosten.
Links- of rechtsom, het is voor haar onmogelijk om er te blijven wonen.
De huur van het appartement had even hoog of zelfs hoger moeten zijn dan de hypotheeklasten van je vader. Dat zou eerlijk geweest zijn.

Wat dan nu alleen geldt is dat jij in je eentje de huur niet meer kan betalen. (De eerlijke huur welteverstaan, waar je vader mee uitkomt.) Dat zal je dus ook niet kunnen als het huis door je vader aan een ander wordt verkocht, want de nieuwe eigenaar zal ook een huur hanteren in verhouding tot de hypotheek die hij moet opbrengen.

Komt nog bij, dat je vader er op inschiet als hij het huis door jou bewoond aan een ander verkoopt. Dan is het namelijk veel minder waard.

Ergo. Jij moet eruit en je vader moet het leeg verkopen. Zo schiet je vader er niets bij in, tenzij de huizenmarkt zo gedaald is dat hij het zelfs leeg niet meer kan verkopen voor de prijs waarvoor hij het heeft aangekocht.

Zelf kan je er dus met geen mogelijkheid inblijven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij hebben haar ouders het appartement voor haar gekocht en woont zij er alleen.
Dus of zij moet de hypotheek gaan betalen, dan hoeft het huis niet verkocht te worden, of ze moet er gewoon uit gaan en elders huren.
Ivana
9 jaar geleden
@Bianca Ze schrijft zelf dat ze in haar eentje, zonder haar ex, de lasten (huur) niet meer kan betalen. Dat zei ik toch in mijn antwoord. Dan moet ze een ander, goedkoper onderdak zoeken.
Dat kan middels een "sale-and lease back-constructie". Er zijn diverse commerciële partijen in de markt die daarvoor in zijn, de ene wat meer betrouwbaar dan de andere....

Wat je ook kan doen is zelf een koper zoeken, probeer je pand eens op speciale websites aan te melden voor verhuurde objecten, zoals www.beleggingspanden.nl Hiervoor moet je wel betalen, maar hier zitten wel de kopers voor dit soort panden.

Wat belangrijk is: koop breekt geen huur, dus de koper dient de huurovereenkomst te respecteren die je nu hebt. Heb je die niet op papier, dan even goed regelen, nu dat nog kan. Het is al gezegd: maar toch wil ik het nog een keer aanhalen: ik werk zelf veel met investeerders die investeren in vastgoed, met als doel rendement te maken. Het rendement op eigen vermogen dient minimaal 8% te zijn. Nu wordt er veel gewerkt met hefbomen, dus deels geleend geld (meestal 40%) en deels eigen geld (de andere 60%), maar ook voor deze mensen is het wat lastiger bij de bank.

Via de gangbare weg bij een reguliere makelaar zul je niet snel de koper vinden die jij/jullie zoeken. Deze koopkandidaten die daar rondkijken zoeken meestal voor zichzelf en zijn niet op zoek naar iets wat verhuurd is.

Ik lees niets over huurtoeslag, dus ik veronderstel dat je hiervoor niet in aanmerking komt. Heb je (aangezien je je optie aan het verkennen bent) al gedacht aan het zoeken van een huisgenot, al dan niet tijdelijk? Ik zou hiervoor en hospitaconstructie willen aanbevelen, dan kun je na 9 maanden de huisgenoot eruit zetten zonder dat deze huurbescherming heeft. Er zijn genoeg mensen die tijdelijk even in Amsterdam willen wonen.

Ik zou je/jullie graag verder willen helpen, dus als ik wat kan betekenen, stuur me even een PB dan kijken we even verder.