Mag je met een medebewoner een grotere huurwoning nemen?

Ik heb met een maat een discussie over sociale huurwoningen, echter kunnen we de antwoorden van onderstaande vragen nergens terugvinden. Uiteraard zijn we ook bij de woningcooperatie langs geweest, maar daar krijgen we van verschillende medewerkers verschillende antwoorden. Dit is dan ook de reden dat ik de vraag hier uitzet, in de hoop dat ik hier wel duidelijkheid krijg. Een gegeven is dat bij de woningcooperatie hier in Lelystad, namelijk Centrada, het zo is geregeld dat je als alleenstaande geen recht heb op een 3 kamerswoning (met uitzondering van een appartement, maar dit laten wij in onze discussie even buiten beschouwing). Dit recht heb je wel als het om 2 personen gaat. En dit is dus waar de discussie over gaat.

- Als je je aanmeldt samen met een medebewoner, wiens naam niet op het huurcontract staat, heb je dan recht op een 2 personenwoning met 3 kamers?

- Wordt de medebewoner als fiscaal partner gerekend gezien het verschil in rechten en plichten t.o.v. een hoofdbewoner? Met andere woorden; heeft dit invloed op de huurtoeslag die de hoofdbewoner ontvangt mochten beide een inkomen hebben?

- Wordt de medebewoner niet meer als woningzoekende gezien en verliest hij/zij alle jaren die zijn opgebouwd bij de woningcooperatie mocht uit het GBA blijken dat er een adreswijziging heeft plaatsgevonden? Of gebeurd dit pas bij het aangaan van een huurcontract bij diezelfde woningcooperatie?

- Mocht de medebewoner de woning verlaten, mag de hoofdbewoner dan nog als alleenst

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De medebewoner zal waarschijnlijk ook op het huurcontract komen te staan omdat het voor niet minder dan 2 pers verhuurd wordt.

Het inkomen van de medebewoner wordt meegerekend i.v.m. de huurtoeslag of je nu wel of geen toeslagpartners bent.

Pas als de medebewoner zichzelf in laat schrijven bij de gemeente is er van adresverandering sprake en vervallen de opgebouwde jaren.

Ja de hoofdbewoner mag dan alleen in de woning blijven wonen als de medebewoner vertrekt,ook heeft de hoofdbewoner recht op huurtoeslag tenzij het inkomen te hoog is en/of de huurprijs boven het maximum komt waarvoor huurtoeslag aan te vragen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee zo zit het niet in elkaar,je medebewoner moet zichzelf ook in laten schrijven bij de gemeente als dit zijn/haar vaste adres wordt.