We zijn van plan om een woning te kopen. Wat moeten we hiervoor regelen?

We willen graag een woning kopen. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Waar moeten we op letten? Het gaat om een nieuwbouwproject. De woning is vrij op naam. Welke kosten komen er dan nog bovenop de vraagprijs?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Neem een goede makelaar in de arm. Die hoort je volledig in te lichten over alle struikelblokken die je kan tegenkomen. Te beginnen bij het lezen van het omgevingsplan, zodat je goed weet hoe je huis in de wijk geplaatst is. Of de achterburen bijvoorbeeld bovenop je lip zitten en in je tuin kijken. Waar de winkels zijn en hoever het naar de bushalte is.
Verder zal hij je helpen met het verkrijgen van een hypotheek. Bij nieuwbouw betaal je wel geen kosten koper, maar je moet wel in drie (?) gedeelten de bouwsom vooruit betalen en de rente die je hierover bij voorbaat moet betalen is ongeveer gelijk aan de kosten koper bij een oud huis.
Korom er zit genoeg werk aan voor een makelaar en je moet een eerste huis echt niet zonder begeleiding kopen.

Het beste antwoord

Bovenop de koopsom komen enkel nog de kosten van meer-en minderwerk. In de vrij op naam prijs zitten de BTW en notariskosten (levering) al inbegrepen. Afhankelijk van het type woning zou je nog te maken kunnen hebben van een verrekening van m2's die meer of minder geleverd worden, dit na opmeting door het kadaster. Vaak wordt dit achteraf gedaan als alle woningen zijn opgeleverd.

Verder moet je rekening houden met kosten voor het aangaan van een eventuele hypotheek, zoals bemiddelingskosten en advieskosten. Verder notariskosten voor de hypotheekakte. Dat maakt allemaal geen onderdeel uit va de vraagprijs of koopsom, maar ik benoem ze toch.

Dan afhankelijk van de mate van oplevering (deels) casco: badkamer, keuken, tegels etc. etc..

Waar moet je verder nog goed op letten: Op formuleringen in de diverse stukken die je moet ondertekenen. Soms staan hier bijzondere clausules in of clausules die je op meerdere manieren kan interpreteren.

Beantwoord dit je vraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De term Vrij op naam, afgekort als VON of v.o.n., wordt gebruikt bij de handel in vastgoed. VON zegt iets over de samenstelling van de verkoopprijs. Een verkoopprijs in de vastgoedhandel is "vrij op naam" als alle bijkomende kosten (overdrachtsbelasting of btw, notaris/- en makelaarskosten) inbegrepen zitten bij de prijs. Een verkoopprijs is kosten koper (k.k.) als er geen bijkomende kosten zijn inbegrepen bij prijs. Om de VON prijs te berekenen moet men 8 tot 10 % optellen bij de kosten koper prijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wilde inderdaad graag de kosten weten zoals het aangaan van de hypotheek, bemiddelingskosten en advieskosten. Dat beantwoord dus zeker mijn vraag.
Ronron, ik begreep juist dat je bij k.k. 10% moet optellen bij de vraagprijs en dan heb je ongeveer de bijkomende kosten.
Bij v.o.n. begreep ik dat je 3% moest optellen bij de vraagprijs omdat je dus allerlei kosten die je bij k.k. betaalt niet betaalt bij v.o.n. Maar het is allemaal aardig duidelijk.
ronron1212
10 jaar geleden
Bij een nieuwbouwhuis praat men over Vrij Op Naam (V.O.N.)

De kosten die u betaalt voordat u de nieuwbouwwoning betrekt zijn o.a. afhankelijk van de snelheid van het bouwproces: in totaal tussen de 2-8% bovenop de aankoopprijs.

Het belangrijkste verschil tussen k.k en v.o.n. is dat het huis nog niet op naam staat en dus niet wordt overgedragen aan een ander. Dit heeft tot gevolg dat er geen overdrachtsbelasting hoeft te worden betaalt; wel komen er ook wel weer een aantal kosten bij, metname de rente tijdens de bouw.

Bouwrentekosten / Rente tijdens de bouw

De hypotheekrente die u moet betalen voordat u in de woning kunt wonen. De grond wordt eerst aangekocht, en daarna steeds in fases de delen voor de bouwer. Over het bedrag van de hypotheek dat nog niet is uitbetaald aan de bouwer, ontvang je zogenaamde "depotrente". De hoogte van de depotrente is in het ideale geval gelijk aan de hoogte van je hypotheekrente. Veelal licht de depotrente 1% lager dan de hypotheekrente. Wij kunnen ook dit van bijna alle banken vergelijken. Effectief betaal je dus alleen hypotheekrente over het hypotheekdeel dat aan de grondeigenaar en aannemer is betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kosten koper is overdrachtbelasting, Kadasterkosten en notariskosten niet meer en niet minder. Overdrachtsbelasting is nu 2%, notaris kost max 1500 euro incl kadasterkosten. Dus je snapt dat 10% tegenwoordig erg hoog is als marge. Sommige verstrekkers werken daar nog mee en benadelen zo hun client, die daardoor soms net een huis niet kan kopen omdat de kosten vee te hoog worden ingecalculeerd. In die gevallen is het meebrengen van offertes heel goed, dan kun je op basis van die kosten de begroting maken. Naast kosten koper heb je dan nog bijkomende kosten zoals taxatie, advieskosten bemiddelingskosten, incl koste voor de levensverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen tbv de hypotheek etc. Dit mag zelden meer dan 4.000 euro kosten (tenzij je hele dure dingen gaat doen). Kosten kopen en vrij op naam zijn dus nooit alle kosten die je maakt. Goed dat je dat vraagt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Ron, je verhaal is goed, maar ik heb er toch nog wat over te zeggen. Als er bij VON geen overdrachtsbelasting betaald wordt is er altijd sprake van BTW. Daarnaast zijn er twee trajecten: 1) een grond die wordt overgedragen waarop een huis wordt gebouwd, in dat geval wordt je door natrekking eigenaar van het huis dat er op wordt gebouwd. Door de grond (eerste termijn) te kopen ben je dus automatisch eigenaar van het huis dat er op staat, zelfs als dit nog niet af is. 2) het huis is al af als je het koopt, in dat geval ben je direct eigenaar bij het voldoen van de koopsom. Overigens is de BTW aftrekbaar onder bepaalde voorwaarden bij VON, raadpleeg daarvoor een fiscalist of accountant.