hoeveel is het bruto jaarinkomen voor een alleenstaande in de bijstand?

dit in verband met het aanvragen van huursubsidie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat dit dan niet op de jaaropgaaf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee,want ik krijg nu nog een ww uitkering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je dan toch een jaaropgaaf van voor de aanvraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als het zover is wel ja maar ik weet graag van tevoren hoe het er volgend jaar waarschijnlijk uit gaat zien...

Het beste antwoord

Het bruto inkomen van een WWB-er is afhankelijk van de persoonlijke situatie: 50% van het minimuminkomen voor een alleenstaande / 70% voor een alleenstaande met kind en 100% als gehuwden / samenwonenden allebei een WWB-uitkering hebben.

Voor u als alleenstaande zou ik uitgaan van een bruto inkomen van zo'n € 13.000 Dan zit je in elk geval niet te hoog. Maar je kan ook rustig € 14.500 invullen want tot zo'n € 14.800 krijg je de maximale huurtoeslag. Voor zorgtoeslag krijg je het maximum tot zo'n € 19.000 (in 2013 € 89 per maand)

Als u van getallen / rekenen houdt:
De eerste link geeft de bruto maandbedragen minimumloon die gelden vanaf 1 juli.
De tweede link geeft de netto maandbedragen die een WWB-er per maand krijgt resp. 661,77 / € 926,47 / € 1323,53 – de bedragen zijn inclusief vakantiegeld van 5%.
Met de derde link van RAET kan je een netto WWB-uitkering omrekenen in bruto bedragen. Bij inhouding ZVW ja aanvinken en bij loonheffingskorting ook ja.

N.B: van de bruto inkomensbedragen moet je uitgaan bij het aanvragen van een toeslag. Tenzij er aftrekposten zijn.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ongeveer 660 euro per maand is per jaar X 12 =7920
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo ver was ik zelf ook al wel maar dat is de netto uitkering zonder toeslag..
Die toeslag is voor een alleenwonende 220 euro.
Totaal dus 880 euro per maand(netto)
Bruto is de uitkering ca (!) € 13000
Daarvan betaal je aan de belasting ca. € 4333 minus 2000 algemene heffingskorting.
Blijft per maand (ca) 10666/12 = € 888
Dat klopt ongeveer (!) met je netto maandinkomen.
Voor de huurtoeslag (en de zorgtoeslag (!) ) kun je dit bedrag opgeven.
Precieze correcties voeren ze uit als je je jaaropgaaf hebt verstrekt.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@Reddie: Niet het netto inkomen telt voor de huurtoeslag, maar het verzamelinkomen. Dat is het laatst genoemde inkomen in het overzicht van de aangifte. Het verzamelinkomen is heel vaak het BRUTO inkomen. Maar als er aftrekposten zijn zoals aftrek specifieke zorgkosten wordt de aftrek in mindering gebracht op het bruto inkomen. Een huishouden met uitsluitend bijstandinkomen hoeft NIET te rekenen. Het maximum aan huurtoeslag geldt. Bij een verzamelinkomen (dat noemen ze bij de toeslagen toetsingsinkomen) tot een kleine € 15.000 voor een alleenstaande of ruim € 19.000 voor toeslagpartners / bruto bijstandsnorm gehuwden / samenwonenden krijg je maximale huurtoeslag. Maar …...oh oh oh als er voor de aanvraag huurtoeslag wordt uitgegaan van het NETTO inkomen en het inkomen is wat hoger dan wat een WWB-er krijgt - dan zijn de rapen gaar. NAbetalen of zelfs alle huurtoeslag terugbetalen. Ik heb er veel ellende al van gezien.
Reddie
10 jaar geleden
@fisbel , "Niet het netto inkomen telt voor de huurtoeslag",
Ik heb juist een schatting gemaakt van het bruto (verzamel) inkomen voor een ALLEENstaande in de bijstand.
Ik kan geen rekening houden met zorgkosten, erfenissen, etc. als dat niet in de vraag staat vermeld.
Ik kom tot een lager bedrag dan de € 15000 die jij als bovengrens noemt, dus ik begrijp niet welke rapen er gaar kunnen zijn.
fisbel
10 jaar geleden
@reddie:
Niet weglopen van je antwoord. Je schreef toch echt NETTO Inkomen dat voor de huurtoeslag opgegeven kan worden: Citaat:
Blijft per maand (ca) 10666/12 = € 888
Dat klopt ongeveer (!) met je netto maandinkomen.
Voor de huurtoeslag (en de zorgtoeslag (!) ) kun je dit bedrag opgeven. --------------------------------------------------------------------------- In mijn antwoord geef ik aan dat voor een WWB-er de huurtoeslag altijd maximaal zal zijn. M.a.w. Ook als de vergissing wordt gemaakt dat het netto inkomen wordt opgegeven. Tevens schreef ik dat wanneer je uitgaat van het NETTO loon en je inkomen is HOGER dan dat van een WWB-er de rapen gaar zijn.
Reddie
10 jaar geleden
@fisbel, verwarring. Met "dat" bedoelde ik het eerste (bruto) bedrag. De berekening daarna liet ik zien ter controle van reeds eerder genoemde netto bedragen.
Sorry voor de verwarring.