kan me nergens inschrijven voor woonadres mag wel een postadres?

ik heb een wajong uitkering mijn moeder staat onder bewindvoering,ik moet me uitschrijven maar heb geen adres, mag ik een postadres hebben bij mijn moeder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb geen bewijs/bevestiging, maar wel mensen die aangeven dat het kan:
http://forum.viva.nl/forum/list_message/8612156
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Wajong zal het inderdaad geen probleem moeten zijn als er alleen een briefadres is, tenzij dit zo is vanwege vertrek naar het buitenland. Je moet namelijk wel in Nederland wonen om voor Wajong in aanmerking te (blijven) komen. Maar ook mensen zonder vaste woon- of verblijfsplaats kunnen Wajong ontvangen. Een deel van de Wajong-doelgroep heeft psychische problemen, en dat is juist een groep die relatief vaker (tijdelijk) dakloos is. Echter, zoals ik ook zeg in de aanvulling van mijn antwoord: wijzigingen in je situatie moet je altijd doorgeven aan het UWV, dus ook als je gaat verhuizen of géén thuis meer hebt. Een ander verblijfsadres moet je melden bij het UWV, ook als het tijdelijk is. Je moet ook bereikbaar zijn voor eventuele controles. Maar waarom kun je je nergens inschrijven? Waar ga je wonen als je je uitschrijft bij je huidige woonadres? Als je daar niet kunt blijven wonen en je kunt ook niet op korte termijn zelf een woning vinden, kun je dan niet verblijven bij familie of vrienden, of een ander tijdelijk opvang-adres? Vraag eens hulp bij het maatschappelijk werk (=gratis) of een andere hulpverlenende instantie in je woonplaats, zoals het Leger des Heils. Overleg ook met de gemeente, afdeling sociale dienst en/of dienst wonen, die kunnen je misschien helpen om sneller aan een woning te komen. Hoewel je tegenwoordig niet snel meer een verhuisurgentie krijgt en dit zeker problematisch is als je verhuist vanuit je ouderlijk huis, zijn er soms toch mogelijkheden. En als je verhuis-reden met je ziekte of handicap te maken heeft, vraag dan ook eens wat de WMO voor je kan doen. Zeker als er woningaanpassingen nodig zijn, hebben zij vaak weer andere kanalen dan de rest van de sociale huurmarkt. In sommige gemeentes regelt de WMO de verdeling van de aangepaste woningen zelfs helemaal buiten de woningbouwverenigingen om (hoewel ze niet zelf verhuren natuurlijk, maar het systeem van toewijzing wordt dan via de WMO geregeld). Bij een psychische handicap kun je hulp vragen bij de GGZ, ook je woonsituatie is immers belangrijk voor je psychische gezondheid. Voor zowel lichamelijke als psychische handicaps kun je ook contact opnemen met Stichting MEE, zij kunnen je ook helpen om wat meer de weg te vinden tussen allerlei instanties en regelgeving.

Antwoorden (1)

Als jouw moeder het goed vindt dat je haar adres als postadres gebruikt dan is dat mogelijk. Het kan wel gevolgen hebben voor haar financiële situatie (toeslagen, evt. uitkering, etc.)

Er zijn echter grofweg maar twee gevallen waarin het toegestaan is om een briefadres te kiezen waar je niet daadwerkelijk woont. Dat is wanneer je geen woonadres hébt (als je dak- of thuisloos bent) of wanneer je voor langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft en je je dus moet uitschrijven uit het GBA. In alle andere gevallen ben je verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk verblijft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn nog een paar situaties waarin je een briefadres kunt kiezen, o.a. bij verblijf in bepaalde instellingen, maar dan moet het ministerie zich daar wel over gebogen hebben:

"Artikel 67 1. Degene die zijn woonadres heeft in een instelling die is aangewezen op grond van het derde of het vierde lid kan, in afwijking van de artikelen 65, eerste lid, en 66, eerste lid, in plaats van zijn woonadres een briefadres kiezen en daarvan overeenkomstig de genoemde bepalingen aangifte doen. 2. Instellingen worden slechts aangewezen indien de aard van de instelling meebrengt, dat door opneming van het adres daarvan in de basisadministratie de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen onevenredig zou kunnen worden geschaad. 3. Onze Minister kan categorieën van instellingen dan wel instellingen afzonderlijk aanwijzen, voor zover het betreft: a. instellingen voor gezondheidszorg; b. instellingen op het gebied van de kinderbescherming; c. penitentiaire instellingen. 4. Het college van burgemeester en wethouders kan een in de gemeente gevestigde instelling aanwijzen indien het betreft een instelling op het terrein van maatschappelijke opvang, bedoeld in 1, eerste lid, onderdeel g, onder 7°, van de Wet maatschappelijke ondersteuning. 5. Het hoofd van een aangewezen instelling doet aan de betrokken personen tijdig schriftelijk mededeling van de mogelijkheid tot aangifte van een briefadres."

Het gaat dus eerst om de vraag waar jij daadwerkelijk woont of gaat wonen. Ik hoop echt dat er geen sprake van is dat je dakloos wordt, maar als dat wél het geval is, kun je inderdaad onder bepaalde voorwaarden een briefadres kiezen. Je moeder moet dan wel navragen bij haar bewindvoerder of dit geen gevolgen heeft voor haar financiële situatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je trouwens verhuist of geen vaste verblijfsplaats meer hebt, moet je dat doorgeven aan het UWV als wijziging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook al een paar jaar later antwoord op deze, maar een postadres heeft GEEN financiele gevolgen door degene waar je dat laat doen.