Wat zijn de risico's voor een verkoper van een huis bij aankoop bij volmacht door niet Nederlandse koper (wel EU onderdaan)?

Wij hebben een niet Nederlandse koper (wel EU onderdaan) voor ons huis. Omdat plannen van overdracht lastig is stelt makelaar opeens kopen bij volmacht voor i.p.v. datum te kiezen waarop koper zeker kan. Persoon is ongehuwd en heeft ook geen samenlevingscontract. Familie zou in het buitenland zijn. Koper heeft geen aankoopmakelaar en is starter.
Koper heeft risicovolle en reist veel in conflictgebieden wereldwijd.

Wat zijn risico's van kopen bij volmacht voor ons als verkoper?
Mag ik dit weigeren als verkoper?
Kan ik het kopen bij volmacht opnemen als ontbindende voorwaarde in koopovereenkomst?
Of deze constructie anderszins blokkeren?
Wat gebeurt er als koper heeft gekocht bij volmacht en overlijdt voor of rond levering huis? Gaat koop dan wel door en krijgen wij wel ons geld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De levering van een huis geschiedt in Nederland altijd via een notaris en daar passeert de akte alleen als het notariskantoor in kwestie het geld op de rekening heeft gekregen. In de directe zin kan ik mij dus geen risico voor u voorstellen. In indirecte zin kan er een risico bestaan dat uw koper om welke reden dan ook (op het laatste moment) afhaakt. Het kan dan lastig zijn een eventueel boetebeding te gelde te kunnen maken. Als er een langere tijd zit tussen het moment dat u de koop overeengekomen bent én het moment van levering en de koper haakt dan op het laatste moment af dan had u anders misschien uw huis in de tussentijd aan iemand anders (een wat zekere partij misschien) kunnen verkopen. Eigenlijk vind ik dat uw makelaar u dit ook had moeten (kunnen) vertellen.