Mag een verhuurder in de vrije markt de huur met 6,5 % verhogen als het inkomen is gezakt naar minder dan € 40.000,--?

Het inkomen in 2011 was volgens de meegestuurde opgave van de belastingdienst meer dan € 43.000,--. Echter door middeling met 2012 bij de belastingaangifte 2012 is dit inkomen minder dan € 30.000 geworden en inkomen in 2013 zal zelfs onder de € 20.000,-- komen. Toch wordt een voorstel tot huurverhoging met 6,5% gedaan. Heeft het zin hier bezwaar tegen aan te tekenen?

Vlindertje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wbv verhoogd met 15procent

Het beste antwoord

Volgens de site van het ministerie moet je dan met een kopie van je belastingaangifte over 2012 naar de huurcommissie gaan; zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo als je in de vrije sector zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Dit antwoord is voor mij in ieder geval het correcte antwoord want de verhuurder heeft dit ook geopperd als oplossing.

Andere antwoorden (2)

Als het een woning in de vrije sector is, dan mag dat gewoon.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen bezwaar kan aantekenen, maar de kans dat je bezwaar ingewilligd wordt is minimaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat er in de huurovereenkomst staat. Wat is er afgesproken over een (maximale) huurverhoging? Als het goed staat zal uw huurovereenkomst aangeven hoe en op welke manier er een huurverhoging vastgesteld zal worden. Staat daar een percentage van 6,5% dan betekent dit dat het dus gewoon mag.

Als er niets is afgesproken over een (jaarlijkse) huurverhoging dan mag er dus ook geen huurverhoging gedaan worden. De wettelijke huurverhoging geldt namelijk alleen voor de gereguleerde huurwoningen.

[De wettelijke huurverhoging wordt geregeld in artikelen 246-257 van boek 7 van het burgerlijk wetboek. Artikel 247 bepaalt dat dit onderdeel niet geldt voor huurwoningen in de vrije sector]