Is het algemeen verbintenissenrecht van toepassing op het huurrecht?

Zijn bepalingen uit het verbintenissenrecht, zoals de wanprestatie, van toepassing op het huurrecht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

ja, tenzij het huurrecht zelf een afwijkende regeling bevat. Die gaat dan voor. Dat heeft te maken met de gelaagde structuur van het BW.

Overigens geldt dat niet alleen ook boek 6 van toepassing kan zijn op huur, maar ook boek 3 (met name vanaf artikel 296, rechtsvorderingen). Uiteraard met de eerder genoemde tenzij-regel.