Heeft inwoning invloed op de huurprijs van mijn woning?

Ik huur momenteel een woning voor €575,37 gezien mijn inkomen lager dan €34.229. De huurprijs van de woning zou €734,50 zijn als mijn inkomen hoger was dan €34.229. Ik overweeg inwoning door een vriend. Met zijn inkomen erbij gerekend zou ik wel boven de €34.229 komen. Wordt de huurprijs dan alsnog verhoogd naar €734,50? Of geldt deze regel alleen bij toewijzing van de woning? Het betreft hier inwoning, geen medehuurschap. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je hem officieel inschrijft dan word je een zogenaamde 'scheefhuurder' en kan de huur wel sneller omhoog gaan dan als je niet met je vriend woont. Bij mij is het dit jaar waarschijnlijk 6% als je scheefhuurder bent en 4% als je geen scheefhuurder bent. Die percentages worden elk jaar opnieuw door de overheid vastgesteld. De huurprijs mag niet zomaar omhoog gaan omdat je je vriend laat inwonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen wordt bij scheefhuren bij de berekening dit jaar uit gegaan van de situatie in 2011. Dus zal de komende huurverhoging meevallen. Ook voor het komend jaar zit je nog goed. Maar daarna is de situatie 2013 aan bod en dan kom je in een andere huurdersklasse terecht met een hogere huur. Het gezamenlijk inkomen telt dan en dat is in 2013 duidelijk hoger geworden.
Overigens bereik je niet direct die 734 euro, dat komt pas na enkele huurverhogingen. Immers 4% of 5,5% van 575 is niet gelijk 734 euro. Gaat het over onderhuur, pas dan op, want veel verhuurders staan dat niet toe.