Welke kosten moet je rekening mee houden als je een woning krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huur
of
koop?

Antwoorden (2)

Wat kost wonen eigenlijk? U betaalt huur en de bijkomende kosten. Ook moet u rekening houden met andere kosten, zoals:
Kosten voor gas, licht en water (elke maand, plus 1 maal per jaar de eindafrekening)
Afvalstoffenheffing (voor het ophalen en verwerken van afval / 1 maal per jaar)
Rioolrecht (onderhoud en beheer van de riolering / 1 maal per jaar)
Waterschapsbelasting (Schoon water; veilige dijken en kaden; waterbeheer / 1 maal per jaar)

Naast de woonlasten zijn er meer kosten waarmee u rekening moet houden. Bijvoorbeeld voor de dagelijkse boodschappen, telefoon, verzekeringen, vervoer, kleding, vakantie en uitgaan. Op de website van Nibud kunt u uw eigen begroting opstellen om te zien wat u iedere maand kunt uitgeven zonder schulden te maken.

http://www.nijestee.nl/ikhuur_huur/woonlasten/26

Op jezelf wonen:
http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/op-jezelf.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, duidelijk uitgebreid antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt eigenlijk niks meer te vermelden. Mooi antwoord... +1
Naast alle door momopoyolo genoemde kosten (die altijd terugkeren) zijn er ook nog de kosten van de stoffering van de woning (vloerbedekking, gordijnen) en een eventuele borgsom, die vaak één maand huur bedraagt -en die je weer terugkrijgt als je de woning verlaat, als je deze in de originele staat oplevert.