hoe kun je een eigen huis binnen een stichting kopen?

Ik wil een eigen huis kopen maar samen met anderen. Een groot huis, ik zou daarvan graag een vleugel bewonen dus deels zelfstandig. Uitgesproken veel aan spaargeld heb ik niet maar aan de huur ben je ook elke maand 200 en zonder subsidie 400 kwijt. Vroeger heb ik weleens gehoord dat ouders een huis voor hun kind kochten om dit huis binnen stichtingsvorm te verhuren. Wie weet hoe dat zit en zou je een aandeel in dit huis kunnen krijgen als je het met de huur afbetaald?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

Toch begrijp ik wat je bedoeld dus ik ga je proberen een antwoord te geven waarmee je verder kan. Samen een huis kopen kan, in welke rechtsvorm dan ook. Een stichting heeft geen aandelen dus als je in een stichting investeert, kun je nooit je deel (aandeel) terugeisen. Een stichting zou om die reden af te raden zijn.

Wat je wel kan doen is een coöperatie starten of een andere rechtsvorm kiezen waarbij aandelen worden uitgegeven. Het nadeel daarvan is wel, dat als iemand wil stoppen (verhuizen) dat de anderen verantwoordelijk worden voor dat deel van de kosten die gemaakt worden.

Wat overigens ook gewoon kan: gewoon zo kopen, dan wordt je allemaal 1/x zoveelste eigenaar en dat deel betaal je dan mee aan de belastingen etc.

Mocht het je doel zijn dat de anderen kopen en jij gaat huren dan huur je van de coöperatie of welke vorm het dan in plaatsvind. Of je huurtoeslag ontvangt hangt af van het feit of er dan nog een zelfstandige woonruimte is (eigen voordeur etc.).