Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn mijn rechten als onderhuurder zonder contract?

Ik woon al 1,5 jaar in een appartement als onderhuurder, elke maand betaal ik netjes mijn huur zonder enige problemen. Stel de 'hoofdhuurder' wil mij uit dit appartement hebben, heb ik dan enige rechten waardoor ik dit tegen zou kunnen gaan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan of er een huurcontract tussen jou en de hoofdhuurder is afgesloten en wat de reden is dat jij eruit moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom heb je geen contract?
Heb je wel getuigen over de mondelinge afspraken / overeenkomst? Is het illegale onderhuur?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als onderhuurder heb je recht op huurbescherming als er door de huurder toestemming is gevraagd voor onderverhuur bij de verhuurder (ook bij een woningbouwvereniging).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet ook een contract voor onderhuur kunnen aantonen.

Toegevoegd na 9 minuten:
M.a.w. als je de huurder van de verhuurder geen toestemming heeft gekregen om onder te verhuren dan kan je geen aanspraak maken op huurbescherming.

Foutje: je hoeft geen contract voor onderhuur aan te kunnen tonen.

Onderhuur van een KAMER kan zonder toestemming van de verhuurder, maar is vaak verboden in de huurovereenkomst. Maar jij hebt een appartement.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa het is eigenlijk een kamer in een appartement samen met 2 andere mensen. Een van deze twee is de 'hoofdhuurder'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Harstikke bedankt iedereen!

Andere antwoorden (2)

Als onderhuurder heeft u huurbescherming. Uw huur mag niet zomaar opgezegd worden. Dit geldt ook als uw verhuurder (dus niet de hoofdverhuurder) vertrekt en zijn of haar medehuurder (bijvoorbeeld de ex-echtgenoot) de huurovereenkomst voortzet. De medehuurder wordt dan uw nieuwe verhuurder en de onderhuur loopt gewoon door.

Als de huurovereenkomst van uw verhuurder (dus niet de hoofdverhuurder) definitief eindigt, is het afhankelijk van het soort woning dat u onderhuurt of u huurbescherming heeft:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-onderhuur-en-welke-rechten-heb-ik-als-onderhuurder.html

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/huurwoning/onderhuur/Pages/default.aspx

Echter, als de woning van de woningbouwvereniging is, heb je geen rechten en ben je flink de klos.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan er niet uitgegooid worden omdat je onderhuurt. je hebt recht op huurbescherming.

Uit de bron:
Onderhuur betekent dat u woonruimte huurt van een andere huurder. Er zijn dan 2 huurovereenkomsten: 1 tussen de onderhuurder en de huurder en 1 tussen de huurder en de verhuurder.

Onderhuur en huurbescherming
Als onderhuurder heeft u huurbescherming. Uw huur mag niet zomaar opgezegd worden. Dit geldt ook als uw verhuurder (dus niet de hoofdverhuurder) vertrekt en zijn of haar medehuurder (bijvoorbeeld de ex-echtgenoot) de huurovereenkomst voortzet. De medehuurder wordt dan uw nieuwe verhuurder en de onderhuur loopt gewoon door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding