Hoelang mag een verhuurder de borg vasthouden terwijl de ex-huurder recht heeft het terug te krijgen?

Ik ben al meer dan 2 maanden geleden verhuisd, en in onze afspraken stond dat ik binnen 2 maanden na de verhuizing mijn borg zou terug krijgen. Dit is nog eens bevestigd per email met de opmerking dat ik inderdaad recht had op de teruggave van de borg.
Nou heb ik vandaag gebeld met de bemiddelaar omdat ik de borg nog steeds niet heb. De bemiddelaar zegt steeds dat de eigenaar van het huis er verantwoordelijk voor is mij mijn borg terug te geven. De bemiddelaar beloofde snel contact met de eigenaar op te nemen, maar toen ik vroeg wanneer het geld dan komt zei de bemiddelaar: de eigenaar heeft het druk, hij is het waarschijnlijk gewoon even vergeten, etc. etc.
Ik wantrouw de gehele zaak (vandaar ook mijn verhuizing overigens) en wil graag naar de politie stappen als het geld niet komt. Maar vanaf wanneer is deze situatie nou eigenlijk echt illegaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Illegaal als het niet binnen een redelijke termijn terug komt.
Maar ik weet het of het echt een strafbaar feit is, zodat de politie hier wat mee kan.
Zie het eerder als een wanprestatie bij huren. Van diefstal kan eventueel sprake zijn maar dan moet je wel bewijzen dat er opzet in het spel is dat de verhuurder niet van plan is terug te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het in het contract staat moet hij het nakomen. Dat is bindend. Je kan naar de rechter stappen om het te vorderen.

Het beste antwoord

Allereerst antwoord op de subvraag: het heeft geen zin om naar de politie te gaan. Dit is een civiele zaak, het is namelijk een geschil over het uitvoeren van een overeenkomst.

Dan: als er in de overeenkomst staat dat het binnen twee maanden terugbetaald moet worden, dan moet dat zo. Als het nu langer dan 2 maanden is, dan voldoet de eigenaar niet aan zijn verplichtingen.

Volgens de wet moet je hem nog één kans geven om de situatie te herstellen. Je gaat hem een ingebrekestelling sturen. Dit is een brief waarin je kort uitlegt wat de situatie is (borg niet terugbetaald, twee maanden verstreken), wat de eigenaar moet doen om dit te herstellen (storten op rekening 12.34.56.789) en binnen welke termijn dit moet gebeuren (dit moet een redelijk termijn zijn, in deze situatie lijkt mij twee weken redelijk).

Vervolgens stuur je deze brief aangetekend naar de verhuurder. Stuur ook een kopie aan de bemiddelaar.

Betaalt de verhuurder niet binnen twee weken? Dan kan je twee dingen doen. Je kan een incassobureau inschakelen. Er zijn incassobureau's die ook voor particulieren werken. Zij zullen namens jou brieven schrijven naar de eigenaar, totdat hij betaalt. Blijft betaling uit dan ga je naar de rechter.

Je kan ook gelijk naar de rechter gaan. Hiervoor heb je geen advocaat nodig. Je zoekt een deurwaarder, die brengt een dagvaarding voor je uit. Het juridisch loket en veel deurwaarders kunnen je helpen bij het opstellen van een dagvaarding.

Overigens moet je wel heel veel kosten gaan voorschieten mocht je naar de rechter gaan. Die krijg je uiteindelijk wel terug, maar het gaat niet vanzelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Normaal is dat je je borg terugkrijgt bij inlevering sleutel, in jouw contract staat dit anders gesteld, dus is dat geldig. Binnen 2 maanden is binnen 2 maanden, diegene waar jij de huur mee bent overeengekomen is verantwoordelijk hiervoor, dus naar de eigenaar als dat met deze is en naar de bemiddelaar als die het is.Dit kan helpen het sneller te krijgen: stuur een mail (vergeet de ontvangstbevestiging niet), of (aangetekende) brief, met daarin een uiterlijk termijn van betaling, zet onderaan de mail dat je een kopie van deze mail, of brief, aan je advocaat hebt gestuurd en dat deze, bij geen betaling binnen 5 dagen, contact met ze opneemt.