Mijn huur is verhoogt per 1 juli en nu kan ik geen toeslag meer aanvragen, kan dit?

Per 1 juli is mijn huur verhoogt naar €664.95 dit is dan nog alleen maar de kale huur. daarbij komen er nog servicekosten bij.
Nu kon ik voor deze wijzing gewoon huurtoeslag aanvragen omdat wij onder sociale huur vallen en niet onder de noemer vrije sector. En nu komt het.. mijn partner heeft zijn baan verloren door faillisiment bedrijf en nu willen we dus huurtoeslag aanvragen en tot onze grote verbazing kan het dus niet meer omdat de grens op aanvraag huurtoeslag op 664,66 staat!. Hier heb ik niet om gevraagt om nu onder de vrije sector te vallen en heb hierover menig maal contact gehad met de woningstichting. Deze geeft doodleuk aan niets te kunnen doen. heb doodleuk aangegeven dat wij niet van een inkomen minimum 1100 euro een huur van 664,96 excl. servicekosten kunnen gaan betalen. Wat moet ik in godsnaam doen? we wonen in een stad waar het moeilijk is om een nieuwe woning te krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat vreselijk!! Sorry, ik weet het antwoord ook niet. Niemand weet het antwoord denk ik. Jullie zijn slachtoffer, als zovelen, van de crisis.
Dit zijn de gevolgen van de marktwering. 'Sociaal wonen' bestaat eigenlijk niet meer. Of bijna niet meer. De Woning Corporaties zijn ook zowat failliet door hun dwaze sprongen. Hier heb je niks aan, dat weet ik.....nog velen zullen volgen......ik kan je alleen sterkte wensen.....en daar heb je niks aan. Het lijkt wel een standaard antwoord van Woningbouw Corporaties: "hier kunnen wij niets aan doen". Bij alles. Ze hebben een hogere procentuele huurverhoging doorgevoerd dit jaar. Ze noemen dit altijd vreemd genoeg "voorstel tot huurverhoging".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben nu maar een andere woning aan het zoeken maar het is zo moeilijk.. ik vind het gewoon laf. ik wil een bezwaar indienen maar kost me wel weer 25 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
631,73 dat is de maximale huur om in aanmerking te komen voor huursubsidie.
Je zit er helaas boven.
En wat jouw inkomen is,,,? daar heeft de belasting maling aan
Helaas wel.
fisbel
11 jaar geleden
Eef: het door jou genoemde bedrag is al weer van enige tijd terug. Het door vlinder genoemde bedrag klopt voor 2012. Vlinder: in dit soort zaken geven instanties niet altijd de goede informatie. Of ze blijven in het vage.
Alle servicekosten tellen niet mee. Hoogstens € 12 per rubriek (maximaal 4 rubrieken) Zie verder mijn reactie bij Lies12 en nielx.

Het beste antwoord

Ik denk dat u toch wel huurtoeslag aan kunt vragen. Huurtoeslag gaat namelijk per kalenderjaar en niet per maand.

De Wet op de Huurtoeslag kent een uitzonderingssituatie voor de maximum huurprijs. Artikel 13 lid 2 sub c:
"na overschrijding van de bedragen, genoemd in het eerste lid, als over de maand die onmiddellijk voorafging aan die overschrijding een huurtoeslag is toegekend en die overschrijding niet het gevolg is van een verhuizing naar een andere woning."

Omdat huurtoeslag per kalenderjaar gaat, vraagt u deze aan vanaf 1 januari 2012 (of later als u pas later in dit huis bent komen wonen, maar in ieder geval voordat de huurverhoging ingegaan is). Uw aanvraag wordt dan dus toegekend vanaf het moment voordat de huurverhoging ingegaan is en u valt dan dus onder de uitzondering.

Let wel: ik maak me een klein beetje zorgen of u wel in aanmerking komt voor huurtoeslag. Zoals ik al schreef: het gaat over een kalenderjaar. Dat betekent dat al het inkomen van 2012 meegenomen wordt in de berekening. Weet u zeker dat uw totale bruto-inkomen over 2012 niet over de €29.900 heenkomt? Houd rekening met de WW en het loon dat in het eerste deel van 2012 binnengekomen is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
+ Het wetsartikel genoemd van 'verworven recht'
En ook dat het JAARinkomen van beide partners beslissend is voor het recht op huurtoeslag. Als dat jaarinkomen (verzamelinkomen) lager is dan € 29.900 in combinatie met een huur per 1 januari 2012 ONDER de maximumgrens huurtoeslag, lijkt mij dat er recht is op huurtoeslag. Als de huur per 1 juli 2012 BOVEN deze grens uit zou komen kan er sprake zijn van verworven recht. Maar zoals reeds gezegd: het recht op huurtoeslag blijft dan gewoon bestaan.
NB: indien de huurtoeslag wordt aangevraagd deze aanvragen met terugwerkende kracht per 1 januari 2012! In dit soort situaties kan de mist blijven hangen. Ook heb ik meegemaakt dat de Belastingdienst (regiokantoor) hier niet goed over voorlichtte. Terwijl achteraf bleek dat er wel recht op huurtoeslag was. Een gevaarlijke tip bij 'mist' (instanties spreken elkaar tegen) zou kunnen zijn: gewoon aanvragen die huurtoeslag, maar wel het geld RESERVEREN indien er onverhoopt terugbetaald moet worden.

Andere antwoorden (3)

Als ik je goed begrijp wil je dus nu voor het eerst huurtoeslag aanvragen, is het antwoord ja, dan heb ik een niet zo'n leuke antwoord voor je, nee je hebt geen recht op HT.
Evt kan je bezwaar indienen tegen de afwijzing, dus zsm aanvragen en tegen de afwijzing bezwaar indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, had je voor de huurverhoging nog géén toeslag? Dan kan het inderdaad een probleem zijn. Normaal gesproken is het zo dat een eenmaal vastgesteld recht op huurtoeslag niet wijzigt door de huurverhoging. De jaarlijkse huurverhoging hoef je ook niet door te geven aan de belastingdienst. Vaak doet de woningbouwvereniging dit voor je, maar ook als zij dit doorgeven, wordt het niet direct verwerkt als wijziging. Je blijft dan tot het einde van het jaar recht houden, en omdat volgend jaar ook de huurtoeslaggrens weer wordt aangepast, zou het goed kunnen dat je dan ook in het volgende jaar weer gewoon recht hebt op toeslag.

In jullie geval begrijp ik dat je eerst geen recht had op toeslag en nu wel? Dat kán een probleem zijn, hoewel ik ook niet weet of het uitmaakt: huurtoeslag vraag je aan over een heel jaar, en er wordt dan ook gekeken naar je complete jaarinkomen. Volgens mij kun je dus een aanvraag indienen over heel 2012, en hoef je dan deze huurverhoging nog niet mee te nemen in je aanvraag. Dat hoeft immers ook niet wanneer je eerder had geweten dat je totale jaarinkomen onder de inkomensgrens voor de huurtoeslag had gevallen en je het eerder had aangevraagd.

Vraag dit anders eens na bij het juridisch loket, of bij de belastingdienst zelf. Een andere weg zou zijn de verhuurder schriftelijk verzoeken om coulance en vragen de huur weer te verlagen tot onder de toeslaggrens. Ik weet dat er woningbouwverenigingen zijn die dit zelf al doen, maar het is ook weer geen standaard praktijk. Er zijn er die - wanneer het inkomen van dien aard is dat je recht hebt op huurtoeslag - in zo'n geval de verhoogde huur weer verlagen tot aan de grens. Achteraf wordt dan gecontroleerd of er daadwerkelijk huurtoeslag is toegekend, en de huur wordt opnieuw verhoogd als dit niet het geval is.

Ik vind jullie situatie eigenlijk wel vragen om enige coulance. Als je ineens een inkomensval hebt en daarnaast door een huurverhoging precies buiten de boot zou vallen omdat je eerder nog geen huurtoeslag had en dus geen beroep kunt doen op dit verworven recht (voor de rest van het jaar) dan heb je het wel over een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik zou in élk geval geen genoegen nemen met de starre houding van een receptioniste aan de telefoon (als dat het geval is) maar officieel verzoeken om dit op een wat hoger niveau te bespreken en om coulance te betrachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Goed dat je wijst op verworven recht Lies.
ALS er huurtoslag is en de huur wordt verhoogd boven het maximum, dan blijft er voor zittende huurders recht op huurtoeslag. Ook als de huur bijvoorbeeld € 800 zou worden. Jammer dat je geen bron noemt. Zie de informatie van de Belastingdienst. Lees onder Stap 2 / B - achter derde aandachtsstreepje.
Helemaal eens met Nielx. Nog een kleine aanvulling hierop: mocht het in het slechtste geval zo zijn dat jullie geen recht hebben op huurtoeslag kunnen jullie altijd nog naar de sociale dienst van jullie gemeente om aldaar woonkostentoeslag aan te vragen. Je hebt dan wel met een verhuisverplichting te maken maar er kan veel veranderen binnen een jaar. Je moet n.l. binnen een jaar verhuizen naar een woning die bij je inkomen past en waarvoor je dus wel in aanmerking komt voor huurtoeslag.