Wij willen een huis huren. De verhuurder heeft een makelaar in de hand genomen. Is het nu nog mogelijk om de woning zonder makelaar te huren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

De kosten voor de makelaar van de verhuurder zijn voor de verhuurder. Als jullie voldoende kennis van zaken hebben en goed oplet bij het tekenen van het huurcontract, is een makelaar voor jullie niet nodig. Desnoods neem je het huurcontract door met een kennis of familielid die goed thuis is in de juridische terminologie.

Laat je in ieder geval niet voor het karretje spannen om de kosten van de makelaar van de verhuurder te betalen. Het inhuren daarvan is zijn keuze.
11 jaar geleden
Voor jullie als huurders kan er zonder problemen gehuurd worden, tenzij er van tevoren al een overeenkomst met de makelaar is waarbij dit niet toegestaan is.

Maar de verhuurder heeft zeer waarschijnlijk afspraken gemaakt met de makelaar over de voorwaarden van de dienstverlening. De makelaar zou gek zijn als hij niet het alleenrecht van de verhuur zou opeisen, al dan niet beperkt tot huurders die hij aangedragen en/of bemiddeld heeft.

Mocht de verhuurder dan alsnog de woning 'direct' verhuren, dan moet deze dan alsnog de 'fee' betalen, op grond van de voorwaarden of vanwege contractbreuk.

Er is dus een redelijke kans dat de verhuurder niet buiten de makelaar om wil gaan.