Wat is het verschil tussen taxatie waarde en geld waarde bij een huis?

Hallo,

Wat is het verschil tussen een taxatie waarde
en geld waarde bij een huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak vele duizenden euro's

Het beste antwoord

De taxatie waarde is vooral belangrijk voor de hypotheek.
Aan de hand van de taxatie waarde zal de bank de maximale hypotheek berekenen.
Uiteraard speelt je inkomen ook een grote rol voor de hoogte van de hypotheek maar de taxatie bepaald, als je inkomen voldoende is, of je die hypotheek ook krijgt.
Dat hoeft niet de geldwaarde te zijn maar meestal zal dat toch niet veel uit mekaar liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt eraan waar het huis voor getaxeerd word:

Als het huis bijv. getaxeerd wordt op de onderhandse verkoopwaarde vrij van verhuur dan wordt de waarde in normaal economisch verkeer getaxateerd. Dit bedrag zal dan relatief dicht bij de geld waarde moeten liggen indien het door een makelaar in 'de markt' aangeboden zal worden.

Indien bijvoorbeeld de executiewaarde getaxeerd word (voor de hypotheekverstrekking van de bank), zal de waarde gegeven worden in geval van executie verkoop. Deze waarde ligt in de regel lager, vroeger rond 90%, maar in de huidige onzekere woningmarkt kan dit nog wel eens veel lager uitvallen. Daardoor is het vooral bij een executiewaarde moeilijk om een waarde te geven die dicht bij de daadwerkelijke geldwaarde ligt, door de onzekere factoren. Toch moet een goede makelaar ook dat kunnen door transacties te vergelijken.