Zijn er ook algemene regels wanneer er onroerend zaak belasting betaald moet worden ?

Als de gemeente je als vereniging een stuk grond geeft maar wel zelf eigenaar blijft en je bouwt hier een verenigingsgebouw op,ben je ten alle tijden verplicht ozb te betalen als de gemeente je dat oplegt. Je bent zelf toch geen eigenaar van de grond maar wel van het gebouw.
Hoe zit dit nou precies ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op de site van de rijksoverheid is het antwoord te vinden:

"Eigenarenbelasting en gebruikersbelasting
Tot 2006 werd er zowel een eigenarenbelasting opgelegd als een gebruikersbelasting. Sinds 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen komen te vervallen. De OZB bestaat sinds die tijd alleen nog maar uit de eigenarenbelasting. Huurders van woningen betalen dus geen OZB meer. Voor niet-woningen, zoals bedrijfspanden, geldt de gebruikersbelasting nog wel."

Omdat het om een verenigingsgebouw gaat (een niet-woning) moet je dus gewoon ozb betalen. Eigenlijk ook wel terecht toch? Je krijgt de grond voor niets in bruikleen, een kleine gebruiksvergoeding in de vorm van ozb is dan toch wel terecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,ik weet niet wat u klein noemt maar een bedrag van 535 euro per jaar hakt er voor een vereniging behoorlijk in. Dus ja het is maar hoe je het bekijkt.

Andere antwoorden (2)

De grond moet je pachten, je betaald jaarlijks een vergoeding dat jou pand op die grond staat. Als dit contract afloopt zijn alle bezittingen op deze grond van de gemeente. Daarom worden deze contracten vaak voor lange loop tijd verstrekt bijvoorbeeld 50 jaar of nog langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeft niet hoor, de gemeente kan de grond ook gewoon in bruikleen geven. de opstal is ook in dat geval eigendom van de eigenaar van de grond.
Je krijgt als vereniging recht van opstal.
Dat is m.i. ook een vorm van onroerend goed dat als zodanig een zekere waarde vertegenwoordigt, zij het lager omdat je niet de eigenaar van de grond bent maar slechts gedurende een beperkte tijd van de grond gebruik mag maken.
Laat beoordelen en controleren of alleen de opstal is gewaardeerd en niet tevens de onderliggend grond.