ik heb een koop appartement ik moet deze gedwongen verkope omdat ik werkloos ben geworden en het niet meer betalen kom ik in aanmerking voor urgentie?

Ik sta nu ruim 2 jaar ingeschreven reageer elke week zeker 2/3 keer indien mogelijk maar ik krijg maar niks aangewezen omdat de wachtlijst gewoon weg te hoog is zou ik nu urgentie kunnen krijgen particulier huren is geen optie i.v.m de hoge kosten die hier aan vast zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet, maar probeer het gewoon. Elke gemeente heeft hier haar eigen regels voor. Het is vrij gebruikelijk dat een urgentie alleen nog maar wordt afgegeven als er sprake is van een echtscheidingssituatie waarbij je de zorg hebt over minderjarige kinderen, of eventueel in situaties waarin vanwege een handicap verhuisd moet worden naar een aangepaste woning, hoewel dat laatste steeds minder gezien wordt als indicatie voor een urgentieverklaring.

Heb je nu nog WW, of zit je in de Bijstand? Als je met het verkopen van je woning kunt voorkomen dat je in de Bijstand komt, of dat je een langdurig beroep moet doen op bepaalde steun, zou het kunnen dat je een pragmatisch-ingestelde medewerker treft bij de gemeente die jou liever helpt een geschikte woning te vinden, dan je langdurig in de Bijstand ziet. Maar volgens de officiële regels maak je niet veel kans. Heel simpel gesteld is zelfs op straat staan geen reden voor een urgentie, tenzij je dus de alleenzorg hebt voor minderjarige kinderen. Dus als dát het geval is, zou ik zeker aan de bel trekken en eventueel betrokken instanties ook inschakelen.

Is 'gedwongen verkoop' trouwens dwang van buiten (sociale dienst?) of dwang door de omstandigheden? Vanuit de Bijstand is het niet altijd verplicht om je huis "op te eten", als de overwaarde onder een bepaald bedrag ligt en je geen (extra) hypotheek kunt nemen. Laat je dus goed informeren. Als de woonlasten van een huurwoning net zo hoog zouden zijn als je huidige lasten, ligt het verhaal al heel anders dan wanneer je nu aanmerkelijk hogere lasten hebt, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak gaat het op inschrijfduur, maar er zijn ook andere systemen mogelijk. Zo weet ik van een woonregio waar ze inderdaad eerst de 'doorstromers' voor laten gaan, dus de mensen die een huurwoning achterlaten in diezelfde regio, en daarna pas de mensen die van buiten de regio komen, van koop naar huur gaan, of jongeren die voor het eerst op zichzelf gaan. En er zijn ook systemen waarbij een deel van de woningen na loting worden aangeboden. Het zou te vinden moeten zijn onder in de algemene voorwaarden, hoe het systeem in elkaar zit van de regio waar jij zoekt. Als je dat niet kunt vinden, vraag het dan eens na. Misschien zijn er wel manieren om je kansen te verhogen, dan wil je dat natuurlijk wel weten. Ik vrees voor jou dat de kansen op een urgentie in deze situatie echt nihil zijn, maar vraag in elk geval na hoe je je kansen kunt verhogen, en kijk of er nog andere mogelijkheden zijn. Zou je bijvoorbeeld een flat kunnen delen met iemand, of kun je ergens een kamer huren, of zijn er kostadressen in de regio? Is er iets als anti-kraak mogelijk, of een andere wat alternatieve woonvorm? Allemaal geen fijne opties voor echt de lange duur, maar je moet natuurlijk wát, en als nu je woonlasten (bijna) hoger zijn dan je inkomen, kun je beter erger voorkomen en tijdelijk wat minder comfortabel wonen, dan dat je afwacht en straks diep in de schulden zit. Kun je trouwens je appartement wel verkopen in deze tijd? Met alleen zelf verhuizen schiet je natuurlijk weinig op als je niet van je appartement af bent..
Hangt helemaal van de gemeente/woningbouw vereniging af. Zal je bij de verhuurder even na moeten vragen.
Hier wordt niet met urgentie gewerkt, ze accepteren het gewoon niet.
Het toewijzen van woningen is land niet altijd even duidelijk, ik heb er vaak mijn vraagtekens bij. Mijn nieuwe buren hadden binnen 3 weken de sleutel van hun nieuwe huurwoning nadat ze, wegens het kweken van wiet op zolder, uit hun vorige woning werden gezet. Andere moeten jaren wachten.
Wens je succes met je zoektocht.