Waar moet ik rekening mee houden als ik mijn huis verkoopen met het recht er in te blijven wonen tot mijn dood?

Ik wil mijn huis verkopen aan een investeerder. Hij wil het tegen een lagere prijs kopen, ik wil er dan in blijven wonen tot mijn dood. Of zoveel eerder als ik zelf eruit wil vanwege mijn leeftijd. Ik ben nu 64 en woon alleen.
Wat betekent het voor mijn en zijn belasting.

Wie is verantwoordelijk voor verzekeringen en onderhoud.

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken.

Moet het omschreven worden als woon en gebruikrecht bij de notaris

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe u dit had gedacht: verkopen en terughuren? Of wilt u geen huur hoeven betalen? Ik vraag me af hoe aantrekkelijk dit is voor de koper: hij kan voor een onbekende, waarschijnlijk langere, tijd niet over het huis beschikken. Dat levert hem weinig op, dus ik denk niet dat hij er veel voor wil betalen.
Of zoekt u een legale manier om geen belasting en verzekering te hoeven betalen? Maar die moeten toch betaald worden en komen er dan weer bij voor de koper, die er dan nog minder voor zal willen betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijkheid om je huis te verkopen en het vervolgens te huren of het permanent woonrecht te kopen bestaat al een tijdje. Er moet dus sprake zijn van overwaarde van het huis en van een geheel of voor een groot deel afgeloste hypotheekschuld.

Er zijn minimaal twee organisaties die het huur- of kooprecht van je eigen woning aanbieden: Amvest Homefree en Torenstad Verzilverd Wonen. Amvest Homefree biedt uitsluitend de huurmogelijkheid aan: na de verkoop van je huis huur je je eigen huis terug.

Bij Torenstad Verzilverd Wonen is huren wel een optie, maar deze organisatie richt zich voornamelijk op de woonrechtvariant: na verkoop van je huis koop je het recht om er zolang in te blijven wonen als je wilt of kunt. In beide gevallen krijg je niet de volledige waarde van je huis in handen, maar een bepaald percentage en komt het onderhoud van de woning voortaan voor rekening van de nieuwe eigenaar.

Op een woning met een verkoopwaarde op de vrije markt van € 300.000 kun je tussen de 75% en 90% in handen krijgen. Hoe hoger het percentage is waarvoor je kiest, hoe hoger de huur wordt. Het gaat hierbij om een reële huurprijs, die jaarlijks gewoon meestijgt met de inflatie, een stevige huur dus.

Bij de woonrechtvariant, zoals Torenstad Verzilverd Wonen merendeels aanbiedt, betaal je geen huur. Je verkoopt je huis via Torenstad aan een woningcorporatie en koopt dan het recht levenslang in de woning te mogen blijven wonen. Waar Amvest Homefree geen leeftijdsgrens heeft, kent Torenstad Verzilverd Wonen die wel: 55-plus. De leeftijd van de eigenaren bepaalt samen met de marktwaarde van het huis het percentage van de koopsom dat je in handen krijgt.

Zie voor verdere informatie het bijgaande artikel van de Telegraaf. (bron) De informatie is van 2 a 3 jaar terug maar nog actueel.
fisbel