wat zijn de plichten bij oplevering huurwoning?

is familie aansprakelijk voor huurwoning na overlijden?
qua onkosten voor oplevering?

Toegevoegd na 1 dag:
mij geval is dat ik bij me moeder leefde nooit mezelf ingeschreven als medehuurder .ik heb wao en zij had pensioen .ze heeft niks geen erfenis of iets nagelaten.
we hebben daar 43 jaar geleefd .
ik heb wel 3 broers en zusters .
ik wil het huis niet .
dan kunnen ze ons daar toch niet me opzadelen
ze krijgen een huis ik woon nu bij me broer.
op zolder

Toegevoegd na 3 dagen:
wat er aan het huis moet gebeuren is t eerste keukenblok na de renovatie zit er nog in die is 17 jaar oud voor de rest zit er in 1 kamer honderden gaatjes van spijkers in 1 muur en de behang is overal weg en kapot op die kamer.
dat is het eigenlijk. en je kunt in het hele huis zien waar wat gehangen heeft door het roken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De plichten zijn dat de woning in ordentelijke staat wordt opgeleverd, gelijkwaardig aan de staat waarin de woning werd betrokken, waarbij rekening gehouden mag worden met de huurperiode. Dat laatste betekent dat bepaalde zaken die na jaren versleten zijn niet vernieuwd hoeven te worden. In afwijking hiervan kan de huurder met toestemming van de verhuurder bepaalde wijzigingen hebben doorgevoerd die dan niet in oude staat gebracht hoeven te worden.

De huurwoning is onderdeel van de erfenis. Als de familie aanspraak wil maken op de erfenis zal die de plichten van de overleden persoon ook moeten aanvaarden. Mocht de erfenis gering zijn en de kosten hoog, dan kan de familie afzien van de erfenis en zo de verhuurder met de kosten laten zitten. Of dat netjes is, is een andere zaak. Daarbij zal een eventuele uitvaart en dergelijke dan ook niet uit de erfenis betaald kunnen worden. Je kunt ook een erfenis voorwaardelijk aanvaarden, bijvoorbeeld onder de voorwaarde dat die niet negatief is.

Toegevoegd na 3 dagen:
Gegeven wat je schrijft lijkt me niet dat de verhuurder veel kan eisen. Dat zo'n keukenblok na 17 jaar niet meer "als nieuw" is lijkt me volstrekt begrijpelijk. Behang moet sowieso ook worden vernieuwd nar 43 jaar. Daar kunnen ze mijns inziens ook niet over klagen. Al die gaatjes in de muur. Tja. Dat is niet helemaal normaal en moet wellicht dichtgestopt. Een redelijke verhuurder zal dat echter meenemen met de opknapbeurt wat na 43 jaar helemaal niet zo vreemd is.

Mochten jullie er volstrekt niet uitkomen dan kun je de huurcommissie vragen een uitspraak te doen. Het dreigen daarmee helpt vaak al. Ook kun je juridische bijstand krijgen bij de rechtswinkel (afh. van je inkomen). En als je daarna denkt het te kunnen winnen laat je desnoods de verhuurder weten het voor de kantonrechter te laten komen. Dat is geen kostbare procedure, je hebt er geen advocaat nodig. Je mag je verhaal doen en de rechter zal waarschijnlijk een aantal vragen stellen. Ik maak me sterk dat de verhuurder weinig kans maakt in zo'n procedure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij geval is dat ik bij me moeder leefde nooit mezelf ingeschreven als medehuurder .ik heb wao en zij had pensioen .ze heeft niks geen erfenis of iets nagelaten.
we hebben daar 43 jaar geleefd .
ik heb wel 3 broers en zusters .
ik wil het huis niet .
dan kunnen ze ons daar toch niet me opzadelen
ze krijgen een huis ik woon nu bij me broer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben je dan kennelijk geen huurder. In dat geval kun je door de verhuurder waarschijnlijk niet aansprakelijk worden gesteld. Wel blijft staan dat je moeder wel aansprakelijk was en dat die aansprakelijkheid gaat over op haar erfgenamen. Ik denk dat de enige mogelijkheid is om af te zien van de erfenis. Dan ben je geen erfgenaam en erf je ook niet haar eventuele schulden (waaronder deze). Aan de andere kant, als ze er 43 jaar gewoond heeft kan de huurder redelijkerwijs niet eisen dat alles bij hetzelfde is gebleven. Kennelijk gaat het om kostbare herstelwerkzaamheden, maar het hangt er een beetje vanaf wat er precies aan de woning mankeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t eerste keukenblok na de renovatie zit er nog in die is 17 jaar oud voor de rest zit er in 1 kamer honderden gaatjes van spijkers in 1 muur en de behang is overal weg en kapot op die kamer.
dat is het eigenlijk. en je kunt in het hele huis zien waar wat gehangen heeft door het roken.

Andere antwoorden (1)

Ja dat zijn ze,
Wij hebben het dit jaar meegemaakt.
Iemand kwam te overlijden in de
familie, en wij moesten met de woning
bouw een rondje door het huis.
Ze hadden een lijst bij zich,hoe het
huis er 20 jaar geleden !!! uitzag.
Er was uiteraard heel wat veranderd
in de woning(veel verbeterd) maar
helaas alles moest bijna weer in de oude
staat terug gebracht.
Houten vloer,keukenkastjes,trap, alles
in oude staat.
Heeft heel veel geld gekost,maar helaas
wij waren het verplicht.