Gaat de WOZ waarde ook naar beneden nu de huisprijzen in elkaar storten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welke huis hebbie et?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op die andere huis.

Het beste antwoord

De prijzen zijn over de hele linie wel wat aan het zakken, maar niet spectaculair. De gemeente stelt de WOZ-waarde vast aan de hand van enkele referntiepanden, die ongeveer 'n jaar eerder zijn verkocht. Dus voor 2009 wordt de WOZ-waarde vastgesteld per 1-1-2008.
Echter, de overheid kennende ben ik bang, dat diverse gemeenten de tarieven bij lagere WOZ-waarden wel zullen gaan verhogen. In het algemeen willen ze niet graag minder maar wel meer belastinginkomsten ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In elkaar storten, in elkaar storten Klinkt een beetje overdreven .... huizen zijn m.i. nog steeds veel waard.
Zou wel eerlijk zijn als de gemeente nu de WOZ waarde ook met een paar procentjes zou laten dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ssstt... heel af en toe overdrijf ik het een klein beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zou aardig zijn, maar de meeste gemeenten zijn niet aardig. Wij hebben net de melding gekregen dat het weer omhoog gaat.
Zakken zullen ze niet snel, hooguit stabiliseren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze gaan ook naar beneden. In Rotterdam bij voorbeeld vorig jaar al voor sommige woningen. Bovendien kan je makkelijk protesteren tegen de WOZ waarde als die volgens jou te hoog is en je dat kunt aantonen met marktgegevens betreffende soortgelijke woningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens in de paar jaar (ik geloof 3 jaar) wordt de waarde van huizen opnieuw vastgesteld voor de WOZ. Op dat moment wordt de dan geldende prijs bepaald, die kan lager zijn dan wat nu de waarde is.
14 jaar geleden
Volgens mij wordt de WOZ nu ieder jaar opnieuw vastgesteld. Als de huizen op i januari minder waard zijn dan een jaar ervoor wordt de WOZ belasting dus ook lager
14 jaar geleden
De WoZ-waarde wordt elk jaar vastgesteld. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van de verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de directe omgeving.

Meestal krijg je een lijstje te zien van de objecten waarop ze jouw WoZ-waarde hebben gebaseerd, met de datum en verkoopprijs van die objecten. Zo niet, dan kun je dat lijstje opvragen.

Hiermee kun je soms bezwaar aantekenen: als ze jouw huis hebben vergeleken met een huis met een grotere dakkapel en een diepere tuin, zonder daarvoor een prijscorrectie toe te passen, heb je goede kans dat je bezwaar gegrond wordt verklaard.

Hoe dan ook, als de woningen in jouw directe omgeving voor lagere prijzen worden verkocht, zal dat met een vertraging van ruim een jaar doorwerken in jouw WoZ-waarde.

Probleem is dan wel dat in goede tijden veel huizen worden verkocht, zodat de WoZ-waarde snel meestijgt; terwijl in slechte tijden mensen veel langer blijven zitten, zodat de WoZ-waarde slechts met vertraging meedaalt.