Wat veranderd er voor mij als ik op eigen huis wil.?

Welke kosten komen er bij, wat verandert er voor mij en hoe betaal ik alle kosten als een student.

Ik ben nu17 maar zodra ik 18 wordt wil ik een eigen huis of kamer. welke kosten kan ik verwachten, wat zou ik allemaal moeten kopen en kan ik er wel in mijn eentje tegen op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

www.studieinfo.nl/opkamers geeft goede tips
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Huur of hypotheek, gas, water, licht, verzekeringen, andere premies en belastingen. Als student is een eigen huis onbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er veranderd heel veel! Ten eerste, als je 18 bent moet je je zorgverzekering betalen (dit moet ook als je nog thuis woont). Je krijgt wel extra stufi omdat je uitwonend bent. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je gas licht huur + internet (soms is dit allemaal bij elkaar verrekend) moet betalen. Ook je eigen eten shampoo wc papier tandpasta, allemaal dat soort simpele dingen waar ik eigenlijk van uit ga dat je ouders dat nu nog betalen, moet je zelf betalen. Ik weet niet hoe je emotioneel bent maar ik ben zelf nog al iemand, als ik thuis kom dat ik direct mijn verhaal kwijt wil. Als je alleen woont, kun je natuurlijk wel bellen of het aan je huisgenoten vertellen, maar dat is natuurlijk wel anders! Ik zou het wel goed afwegen want het is natuurlijk wel een grote stap. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heb je de huur, gas. licht , water , glasverzekering, tv-internet-bellen abonnement .

Daarnaast je wekelijkse boodschappen natuurlijk

Wat je allemaal nodig hebt?
-wasmachine
-droger
-koelkast
-vriezer
-bankstel
-bed
-tafel
-eettafel
-tv
radio
-kopjes
-bekers/glazen
-borden
-bestek
-kommetjes
-pannen
-telefoon (huis of mobiel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gas, water en licht. Kale huur, (mobiele) telefoon abbonement, tv-en internet abbonement, boodschappen, ziekenfonds, inboedel verzekering.

Dit is een aardig lijstje, er zijn vast meer maar die schieten me niet zo snel te binnen.

Wat je zou kunnen doen is zoveel mogelijk subsidies kunnen aanvragen en natuurlijk een bijbaan zoeken. Probeer de folders in de gaten te houden als je iets nodig hebt. En sparen natuurlijk!

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraagt ook wat je moet kopen. Ik weet niet of je al langzaam uitzet aan het sparen bent, maar je hebt een hele nieuwe inrichting nodig. Zithoek, eventuele eethoek, servies, bestek, etc. Bezoek eens een rommelmarkt, kringloopwinkel of een IKEA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gas,licht, televisie (internet) , telefonie, huur, gemeentebelasting, tricijn belasting, verzekeringen, water, boodschappen, uitzet. je krijgt als je alleen bent wel een aantal toeslagen. maar een eigen woning is dan nog niet op te kuchen. een kamer is goedkoper. vaak zitten g/w/l in de huurprijs. en vaak wordt een kamer (deels) gemeubileerd verhuurd. succes