De huizenprijzen zelf niet. De Kosten Koper daalt, vanzelfsprekend met de 4% overdrachtsbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de prijzen zullen stijgen.
Die overdrachtsbelasting stelt Ook niks voor, een huis dat 1 miljoen kost is 40.000 euro overdrachtsbelasting.
Bij een huis van 300.000 is het nog maar 12.000 euro.
Bij de onderhandelingen krIjg je die bedragen er zo ook wel vanaf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een huis van 300.000 is dit "nog maar" 12.000 euro?!??
Dat is dus een nieuwe keuken! En bij onderhandelingen krijg je die bedragen er écht niet zomaar af hoor, dat is per situatie compleet verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk als je dat veel geld vindt op zo'n bedrag moet je ook geen huis kopen!
Daar mag je wel vanuit gaan. De huizenmarkt zat op slot, omdat iedereen op elkaar zat te wachten. Niemand durft een huis te kopen, omdat iedereen bang is, dat ie zijn oude huis niet verkoopt, en dan komt de stagnatie.

Als er niks wordt verkocht, dalen de prijzen (dat is ook gebeurd), en als er weer meer wordt verkocht, zullen de prijzen gaan stijgen. Door de verlaging van de overdrachtsbelasting, zullen er meer huizen verkocht worden, en waar vraag is stijgen de prijzen.

Hoeveel de huizenprijzen gaan stijgen, dat is een heel andere zaak. Je zult dan eerder aan enkele procenten moeten denken, dan aan tientallen procenten. En dan hebben we alleen de daling van de prijzen nog maar goed gemaakt. Enorme stijging van huizenprijzen, zoals in de jaren 90 zit er waarschijnlijk voorlopig niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niets wordt verkocht dalen of stijgen de prijzen niet, want de (gepubliceerde) huizenprijzen zijn de prijzen van de geleverde, dus verkochte huizen.
De huizen die niet verkocht worden zitten niet in die statistiek.
Dus er is geen overzicht van de de ontwikkeling van de vraag- en biedprijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er "niets" wordt verkocht, is een optie die kunnen we uitsluiten. Als dat zou gebeuren, waren nu alle makelaars failliet. Er werden dus in de afgelopen tijd heel weinig huizen verkocht. De huizen die wel verkocht zijn, hebben lang te koop gestaan, en vaak is de vraagprijs verlaagd. Dàt heeft effect op de gemiddelde prijs, en daarom zijn de prijzen van huizen de afgelopen tijd gedaald. Je opmerking de onverkochte huizen nog niet in de statistiek zitten is best slim, maar de huizen die wel, met veel moeite, zijn verkocht geven een prima beeld van de markt. En tot nu toe was dat beeld dat de prijzen dalen.
Mesher geeft al aan wat er op termijn waarschijnlijk zal gebeuren, maar het is al bekend dat een aantal verkopers nu al hun makelaar hebben gebeld met de opdracht de vraagprijs van hun huis te verhogen. Zij vinden dat ook zij moeten kunnen profiteren van de belastingverlaging en denken dat kopers nu toch wel zullen komen.
Nu de overdrachtsbelasting gedaald is met 4%, en dat scheelt op een huis van €250.000 toch al €10.000, zien veel verkopers hun kans om de prijs van hun huis weer wat op te krikken. Velen hebben noodgedwongen al hun vraagprijs laten zakken de afgelopen 2 jaar.
En dat is nou net niet de bedoeling van deze maatregel. Deze maatregel is bedoeld om de huizenmarkt weer vlot te trekken, en niet om de huizenprijzen weer te laten stijgen. De huizen zijn en Nederland al ze schrikbarend duur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die hun huis al maanden (of soms zelfs 2 jaar) in de verkoop hebben staan, nu opeens hun makelaar bellen, en zeggen dat de verkoopprijs omhoog moet. Misschien zal het gebeuren, maar dan zijn het sukkels ;-) Als ik al maanden op een huis zit te loeren, maar het net te duur vind, zou het kunnen zijn dat door de maatregelen met de overdrachtsbelasting, ik over de streep getrokken word, en eens ga bezichtigen. Maar als ik dan hoor dat het huis opeens niet 149.000 Euro kost, maar 152.000, ben ik direct weer verdwenen. Ik denk dat jij precies zo zou reageren. Als ik makelaar zou zijn, en ik zou zo'n telefoontje van een verkoper krijgen, zou ik zeggen: "Wat wil je nou? Je huis snel verkopen na maanden wachten, of het onderste uit de kan halen, en een paar duizend Euro verdienen?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat ook een idiote actie, Mesher. Maar ik heb dat in de krant gelezen en gezien bij een huizenitem op tv...
Ik verzin dit echt niet!
Het is een rare actie van hebberige huisverkopers.
Eigenlijk is het ook idioot dat de huizenvraagprijzen weer omhoog zullen gaan als de markt eenmaal is vlotgetrokken. Overigens : in jouw voorbeeld is de koper altijd nog €5900 goedkoper uit.
6% van 149000=€8940
2% van 152000=€3940 Ik denk trouwens wel dat de onderhandelingsruimte kleiner zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, wel een plus voor je antwoord, want het zou zomaar kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, gelukkig twijfelde ik dan ook geen moment aan de juistheid van jouw informatie, dat sommige kopers dit doen.
Je hebt gelijk: in mijn voorbeeld is de koper nog steeds voordeliger uit, ook na een verhoging van de vraagprijs.
Toch zijn zulke verkopers sukkels, en dat geef jij ook al aan. Want zo'n domme actie maakt dat de kans weer kleiner wordt dat je eindelijk je huis kwijt kunt raken. Het zullen dus echt uitzonderingen zijn, want zoveel domme huizenverkopers zullen er niet zijn ;-)
De feitelijke verkooprijzen zijn van belang, niet de vraagprijzen.
De bedoeling is dat er beweging in de markt komt.
Als er meer vraag komt dan zal dat ook een positief effect op de overdrachtsprijzen kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van "Hajete" vind ik het tot nu toe beste antwoord: de andere antwoorden zijn sterk speculatief!