Kan het huurcontract als niet ontbonden beschouwd worden na opzegging door huurder bij eventuele openstaande kostenposten?

In mei heb ik mijn huurcontract per aangetekende brief opgezegd, met de opzegtermijn van 1 maand. Bij de eindafrekening kwam een openstaande kostenpost van 25 euro niet betaalde servicekosten naar boven + 10 euro extra te betalen servicekosten (op basis van een schatting voor de rest van het jaar).

Vervolgens raakte wij in een discussie over de staat van de kamer bij oplevering, waarbij de bewijsplicht bij de verhuurder ligt om aan te tonen dat de woonruimte verschild met staat bij aanvang. Om een voet tussen de deur te houden zei ik dat ik pas over zou gaan tot betaling van de verrekening servicekosten nadat we een akkoord hadden over de staat van oplevering. Vervolgens ging de verhuurder daar niet op in maar kreeg ik na 1 maand een ingebrekestelling met een aanzienlijke termijn om tot betaling over te gaan. Met de vermelding dat indien ik niet tot betaling over ga hij het huurcontract als niet ontbonden zal beschouwen en de maanden Juni en alle daarop volgende maanden (die ik nog in gebreke ben) de volle huurprijs op mij zal verhalen!

In hoe verre klopt dit juridisch? Omdat het hier om een gering bedrag gaat ben ik direct over gegaan tot betaling van het bedrag, omdat ik geen risico wil lopen! Toch ben ik erg benieuwd of de verhuurder in zijn recht staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zal zo wat meer research voor je doen, maar dit klopt zeker niet van zijn kant. In steden waar veel vraag is naar kamers, maar minder aanbod, zijn erg veel huisjesmelkers actief.

Het lijkt me echt zwaar onlogisch (en totaal geen verband met elkaar hebben) dat je huurcontract als niet ontbonden wordt beschouwd na opzegging door huurder bij eventuele openstaande kostenposten. Als jij het bedrag wettelijk gezien moet betalen, moet dat ook, maar dat heeft daar niets mee te maken.

Sowieso zou ik je adviseren om naar het juridisch loket te gaan, om daar advies in te winnen.

Als je wilt mag je mij nog pm'en met de naam van de verhuurder, het verhuurbedrijf, dan kan ik wel even kijken of er rare dingen zijn te vinden die niet kloppen.

Vind het een gek verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De verhuurder kan alleen de openstaande posten op je verhalen maar geen huurverlenging opleggen.
12 jaar geleden
Als jij de huur hebt opgezegd met een opzegmaand dan kan de verhuurder hoog en laag springen,maar hij kan en mag jou echt niet de huur door laten betalen i.v.m. wat gebreken aan de woonruimte,dit staat los van elkaar.

Tip voor de volgende keer;

Maak foto's van je nieuwe woonruimte bij het aangaan van de woning en laat voor akkoord de verhuurder tekenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
i.p.v. foto's kun je ook eventuele gebreken op papier zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het huurcontract kan zeker niet als niet-ontbonden worden beschouwd. Opgezegd is opgezegd.

Dat wil niet zeggen dat jij wel in je recht staat met betrekking tot de servicekosten. Als je verhuurder gewoon aan kan tonen hoe de servicekosten opgebouwd zijn, dan moet je deze gewoon betalen. Ik snap niet helemaal hoe jij een 'voet tussen de deur' denkt te houden als het om de oplevering gaat.

Dus: brand je vingers niet aan incassokosten en betaal die servicekosten, inclusief dat voorschot.

Waarom zit je in over de staat van oplevering? Houdt hij nog borg in ofzo?