Bestaan er constructies waarbij je een koophuis verkoopt, om dit zelfde huis vervolgens te huren?

Bij een goede vriendin is haar moeder overleden, en was het vruchtgebruik niet goed geregeld. Hoewel die vriendin haar vader niet voor het blok wil zetten haar kindsdeel op te eisen. Word ze hier door de belasting wel voor aangeslagen. En zijn vader en dochter in geld problemen.

Terwijl bij verkoop van huis vader wellicht van de rente het zelfde huis zou moeten kunnen huren. En het geld dus vrij komt.

Zijn er verzekeraars/ makelaars/ banken of andere instanties bekend met dit soort constructies?

Graag een link.

12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet, wie wil er nou een huis kopen waar vervolgens iemand anders in gaat wonen.
Frimu2
12 jaar geleden
woningcorporaties ? Of particuliere/ zakelijke investeerders die uit zijn op een koopje , en het risico van een snel of langzaam overleiden incalculeren ?
Frimu2
12 jaar geleden
PS, elk huis dat verhuurd word is ooit door iemand gekocht !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland1995: Verhuurders doen niet anders;-) Dat zijn vaak woningstichtingen etc., maar als particulier kun je natuurlijk ook een huis kopen en dat verhuren. Als je het goed doet, valt er best een aardig zakcentje aan te verdienen.

Het beste antwoord

Het moet dus om een vrij van hypotheek huis gaan dat erg veel waard is. Waardoor er veel successie rechten moeten worden betaald. Stel het gaat on 10.000 eur seccessierechten voor de dochter dan kan de vader op het huis makelijk een lening krijgen voor dat bedrag. Dan kan het kind de successierechten betalen. Geen probleem toch.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die bestaan inderdaad, maar ik weet niet hoe actief die nu nog zijn (zie link), oa genoemd verzilverd wonen. Mijn advies: laat haar eerst een praten met een goede boekhouder/belastingadviseur, Het kindsdeel kan niet meer als een kwart van de waarde bevatten, immers heeft de vader recht op de helft + een kindsdeel. Wellicht kan hij een lening afsluiten op zijn overwaarde en zo het kindsdeel uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er genoeg. Je kunt een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluiten, een verzilveringshypotheek nemen, en er zijn ook genoeg maatschappijen/bedrijven die je huis kopen, en je het dan terug kunt huren.

Maar de mogelijkheden zijn zo groot, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. B.v. gratis huur, maar wel zelf onderhoud, levenslang gratis huur, en maar weinig voor je huis krijgen, hoge huur, hoge prijs voor je huis, lage huur, weinig geld terug voor je huis etc.

Voor je hier mee begint, zul je je dus heel goed moeten orienteren, en misschien is de beste eerste stap, om een brochure te bestellen bij "de vereniging eigen huis". Zij hebben het allemaal op een rijtje gezet.

Om zelf alvast eens te kijken wat de mogelijkheden zijn, kun je googelen op deze woorden (eventueel gecombineerd, maar natuurlijk wel altijd "huis" of "eigen huis" erin) De links vliegen je dan om de oren, en na een half uurtje lezen ben je al heel wat wijzer.

huis - opeten - terughuren - verzilveren - overwaarde - aflossingsvrij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen testament was dan erft de vader wettelijk als langstlevende ook het huis en dient hij de erfbelasting voor de dochter te betalen, omdat zij een vordering op haar vader heeft en geen rechtstreeks begunstigde is.
Het is dan dus zijn probleem.
Vraag het een (andere) notaris of bel de notaristelefoon.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het anders in elkaar zit dan erft de dochter (als enig kind?) 25 %. Als dat bedrag € 100.000 is (dus het bewoonde huis is op € 400.000 is getaxeerd) dan heeft ze een vrijstelling van € 19.000 en betaalt ze over € 81.000 10 % is € 8.100.
Al geprobeerd om een betalingsregeling te treffen met de fiscus?