Zijn makelaarskosten en percentage bij verkoop overal hetzelfde?

Wij gaan ons huis verkopen en laten verschillende makelaars op 'auditie' komen. Vandaag was de eerste de kosten waar all inclusief. Dus geen onverwachte kosten achteraf. Kosten zijn € 350.= en bij verkoop 1,75% netto van het verkoopbedrag. Ik vind dit laatste nogal veel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd is daarover te onderhandelen, Maar een vaste prijs is toch wel een zekerheid voor jezelf, ook al valt ie vaker uiteindelijk goedkoper uit dan het afgesproken bedrag.....Je weet iid geval je maximaal te betalen bedrag.

Het beste antwoord

Nee, makelaarskosten en de courtage zijn niet bij alle makelaars hetzelfde. Het loont echt de moeite om te gaan "winkelen".
De makelaar die jij hebt gehad wil sowieso €350 zien, voor dingen die jij niet belangrijk vindt! Mijn advies: NIET doen!

Het beste kun je, waar je al mee bezig bent, een paar makelaars bij je thuis uitnodigen. Vraag:
wat ze doen, hoe hun werkwijze is,
wat volgens hen een reële vraagprijs voor je huis is en hoeveel provisie ze vragen. Kijk of je kunt onderhandelen, bij sommige makelaars kan dat., zeker in deze tijd.
Vraag ook: heel belangrijk, wat het kost als je je opdracht intrekt. Als de makelaar jou niet bevalt wil je misschien overstappen naar een andere. De makelaar die op No-cure-no-pay-basis werkt is vaak wel een goede. Hij wil immers liever de opdracht niet kwijtraken, omdat er toch al kosten zijn gemaakt met de brochure, bezichtigingen enz!
Na die gesprekken heb je een aardige indruk welke makelaar bij je past.
Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd.
Bij M1 : waren we sowieso €1250,00 kwijt!!
bij M2 €600,00.
Bij M3: no cure no pay. Alleen de eventuele advertentiekosten en de koste voor het open huis..

Makelaar 3 werd het, niet alleen vanwege :"no cure no pay",maar we vonden hem het prettigst, hij kende het dorp en de mensen goed en kwam goed voorbereid.
Hij vroeg 1.5 % courtage. excl advertentiekosten en open huiskosten, maar dat hoef je niet te doen als je dat niet ziet zitten.

Ga niet speciaal voor de makelaar die de hoogste prijs voor je huis denkt te kunnen halen. Dat kan een manier zijn om jou als klant binnen te halen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Bessy voor je zeer nuttige reactie!
Hier kan ik zeker wat mee.
Maandag komt makelaar nr 2, die kwamen we tegen toen we een huis gingen bezichtigen in de buurt waar we (als ons huis verkocht is) willen gaan wonen.
Zij sprak ons erg aan. Nu maar kijken of de rest ons ook aanstaat en anders shoppen we verder.
Gelukkig hebben we geen haast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
De "klik" vind ik ook belangrijk.
Veel makelaar hanteren wel een minimum tarief, want aan een goedkope woning hebben ze uiteindelijk (bijna) net zoveel werk als aan een duurdere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je slaat de spijker op zijn kopmet je 2de zin! Kijk maar hieronder: Wij hebben nu de prijs te horen gekregen van de eerste makelaar en verrassend genoeg is deze laag ipv hoog.
Ik denk dat ze steeds slimmer worden en verloop willen zien, zodat ze ook wat verdienen. Wat hebben ze aan een huis dat niet verkocht wordt of te lang te koop staat?
Maar wij vinden de prijs te laag en ik denk dat dit zeker wat hoger kan. Nu weet ik dat verkopers altijd meer willen, maar deze makelaar overdrijft.
Moeilijk hoor, ondanks alle adviezen en site's... :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het huis niet voor je vraagprijs te verkopen.
Een vraagprijs is een uitnodiging om een bod te doen, meer niet.
Je trekt met een lagere prijs wel belangstellenden aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuf, bedenk wel dat de huizenmarkt op het ogenblik nogal moeizaam is. Als je je vraagprijs te hoog inzet stoot dat een bepaalde categorie kopers af. Als je wat lager inzet trek je ws. meer belangstellenden. Dat betekent niet meteen een lagere opbrengst. Zie de opmerking van Hajete. Je onderhandelingsruimte is wat smaller. Kijk anders eens naar de prijsgrenzen op Funda. Probeer in 2 categorieen te vallen.
Maar het is inderdaad lastig hoor!
Overigens: JIJ bepaalt de vraagprijs, niet de makelaar. hij adviseert je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken je niet rijk.
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je lieverds, ik voel me al wat beter. Ik zat even in zak en as, maar jullie hebben gelijk.

Andere antwoorden (3)

de 1,75% kun je over onderhandelen. Of kijk gewoon eens bij een andere makelaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb verschillende makelaars uitgenodigd. Ik kreeg bij de eerste makelaar de indruk dat het percentage vast stond. En voor de 350.= werden heel veel dingen gedaan die ik onnodig vind.
Maar we gaan hier zeker over onderhandelen. Makelaars genoeg:)
Je kunt altijd zelf afspraken maken met de makelaar die je uitkiest. Komen zij met een percentage, dan valt daar best over te marchanderen.
Wat ook van belang is om goed af te spreken, wat ze je leveren (aan zorg, informatie enz.) welke prijs ze rekenen voor het plaatsen van foto's enzo.
Informeer in je omgeving welke makelaar goed staat aangeschreven en bij welke club hij hoort. NVM is een gerenomeerde makelaarsvereniging, waar ze volgens de regels werken en waar je mag aannemen dat je goed behandeld wordt.
Hou altijd in de gaten of ze genoeg druk achter de verkoop zetten en genoeg aandacht aan de verkoopmogelijkheden besteden.
Alles blindelings aan hen overlaten is geen goed idee. Houd de druk op de ketel.
Succes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord :)
Nu is de eerste gisteren geweest en ik vond de kosten vrij hoog, vooral het percentage bij verkoop.
Ik lees nu ook dat daar over te onderhandelen valt. Dus dat gaan wij ook zeker doen. Verder zitten er in die 350 euro dingen die ik absoluut niet noodzakelijk vind. Zoals kleine kaartje bij de supermarkten, open huis/deur dagen(waarbij ik vind dat je vooral nieuwsgierige dorpsgenoten over de vloer krijgt) en nog een paar dingen die ik gewoon overbodig vind.
Er zitten forse verschillen tussen de tarieven van de verschillende makelaars. Misschien is het handig om even jouw gegevens op deze site in te vullen, dan krijg je een goed beeld van de prijsverschillen:
http://makelaars.tarieven.makelaarstarieven.com/

Onze GV-collega hierboven raadt een NVM-makelaar aan, maar ik heb daar juist slechte ervaringen mee. Later kwam ik bij een VBO-makelaar terecht, die zijn werk wél serieus nam.

Misschien kun je ook eens een blik werpen op de site hieronder. Daar vind je talloze beoordelingen van klanten over hun makelaar. Het is een serieuze en onafhankelijke club die elke beoordeling vóór plaatsing controleert.

http://www.wieisdebestemakelaar.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Pieter :)
Ik heb de makelaars al uitgezocht en laat ze 'auditie' doen bij ons thuis.
Bedankt voor de tarieven link!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NVM of VBO. Dat maakt niets uit. Bij beide zitten goede EN slechte makelaars. Soms tref je het en soms tref je het niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt hoor Bessy! Maar Ivana hierboven verwijst specifiek naar een NVM-makelaar en omschrijft de NVM als "een gerenomeerde makelaarsvereniging, waar ze volgens de regels werken". Dát is mijn ervaring zeker niet. Zoals in elke branche kent ook de NVM zijn rotte appels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat is zo. Mijn moeder had een VBO-makelaar die niet goed zijn werk deed. Voor mij geen reden om om alle VBO-makelaars slecht te noemen. Mijn NVM-makelaar deed het prima, maar ik heb ook andere verhalen gehoord. (over andere NVM-makelaars)