Hoi kunnen wij in aanmerking komen voor urgentie?

Ik woon nu in een 2 kamerwoning ( 1slaapkamer 1woonkamer Inc keuken) (socialehuurwoning Rotterdam). Ga binnenkort samenwonen met m'n vriendin. Mijn vraag is namelijk dat je in dit huis max 1 pers woont, dat we gaan samenwonen mogen we met z'n 2en wonen.. Maar stel m'n vriendin raakt zwanger.. Dus opweg naar 3+ pers.. Krijgen we dan automatisch/makkelijk een urgentie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Tegenwoordig krijg je geen urgentie als je vriendin zwanger is. Je kunt je inschrijven voor een grotere woning bij een woningstichting. Via marktplaats of andere advertenties kijken (supermarkt/krant) of er een betaalbare woning te huur staat. Je kunt zelf ook een advertentie plaatsen en dan afwachten of daar reacties op komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je in je 2-kamerwoning maar met 1 persoon zou mogen wonen?

Want heel veel 2-kamerwoningen zijn gewoon geschikt voor 2 personen.

Dat zou je dus moeten navragen bij de woningstichting waar je de woning van huurt.

Ik neem aan dat je je daar ook kunt laten inschrijven voor een grotere woning.
Maar niet met urgentie. Dat denk ik niet. En zeker niet automatisch/makkelijk.
Er is geen urgentie.
Zelfs als er al een baby zou zijn, dan nog is er geen urgentie.

Dus laat je goed informeren door de woningverhuurder en kijk wat de mogelijkheden zijn voor een betaalbare, grotere woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke gemeente heeft hierin een eigen beleid, en meestal ook een website - ook Rotterdam.

Op de site van st. Urgentiebepaling Woningzoekenden Rijnmond kun je lezen Hoe & Wat, en meteen 'n test doen of je er voor in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Je komt er wel voor in aanmerking als jij of als er een klein kind aanwezig zou zijn. Allergisch is voor vochtige ruimtes. Dat had ik in mijn oude huis. Heel het huis had schimmel en was vrij vochtig. Toen een aantal testen bij de ggd gehad. En toch recht op de urgentie. Ik weet niet hoe oud je ben. Maar dan kan je ook naar het Jongerenloket op rotterdam blaak gaan. Daar de situatie uitleggen als het zover is. Dat het toch heel belangrijk voor je is. Dan kunnen hun soms wat regelen. Ook als je in een begeleid wonen project zit dan heb je ook recht op urgentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedemorgen,

Het antwoord op je vraag is eenvoudigweg 'nee, daar kom je niet voor in aanmerking.'

Om voor urgentie in aanmerking te komen moeten er vandaag de dag gegronde redenen zijn. En deze gegronde redenen zijn situaties waarvan jij echt niet wil dat jij erin zit met je vriendin en toekomstig kind. Bijv. het verhaal zoals hierboven beschreven staat: een zware allergie op de schimmel in het huis.
Andere gegronde redenen zijn: invaliditeit, zelf zware overlast veroorzaken met veelvuldig politie op de stoep, een alleenstaande moeder die onder toezicht staat etc. Elke gemeente heeft zo zn eigen regels.

Afijn, veel geluk met je vriendin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een zwangerschap is geen urgentie, je hoeft je vriendin dus niet snel zwange te maken om kans op en urgentie te krijgen, sowieso vind ik een kind maken alleen voor de urgentie voor een verhuizing naar een grotere woning een hele verkeerde motivatie maar daar gaat je vraag niet over.
zoals de eerdere redenen, invalide raken kan een reden zijn, maar ook dusdanige burenruzies waar mishandeling of vernieling aan te pas komt, mishandeling in het gezin of je appartement moet afgebrand zijn, kortom, situaties waar je niet in kunt leven en niet zelf voor gekozen hebt of zelf veroorzaakt hebt, daar valt een zwangerschap dus niet onder (zou makkelijk zijn, dan kan iedereen zichzelf een reden voor een urgentie geven)