Wat bedoelt men met de vloer-oppervlakte als een huis tekoop staat?

Is dat de oppervlakte van het perceel of de bewoonbare oppervlakte? In het geval van een dubbele etage scheelt dat een factor 2!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De oppervlakte van een perceel is de totale oppervlakte van de grond waarop het huis staat.
De vloeroppervlakte van het huis is de oppervlakte van de vloeren van alle verdiepingen samen.
Maar er is wel een norm bij het meten Dit heet de NEN 2580-norm.
De te meten vloeren moeten beloopbaar zijn. De hoogte moet minstens 1.5 m. zijn. Dus de schuine ruimtes achter de schotten op zolder mogen niet meegeteld worden.
Je hebt de brutovloeroppervlakte: dit is inclusief de binnenmuren, en de nettovloeroppervlakte: dit is de som van alle ruimtes apart, dus excl. binnenmuren.

Regelmatig wordt hiermee gesjoemeld door verkopers van een huis. Forse afrondingen naar boven is geen uitzondering.
Dan kom je na de koop achter dat je huis geen 120 m2 is, maar slechts 100 m2!! Er zuur, dus altijd zelf (laten) nameten.
Zie verder o.a.:

http://www.adviesburo-rob.nl/splitsen-multifunctionele-complexen/nen-2580.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstekend antwoord!

Andere antwoorden (4)

volgens mij de oppervlakte van het bewoonbare gedeelte.
dit dus inclusief de meerdere etages.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 2 soorten, de vrije vloeroppervlakte, dan is er een hoogte boven van 210cm.
Maar soms kijken ze naar alleen de vloer, dus ook bij de schuine kanten en dan is de oppervlakte groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betreft in veel gevallen de "beloopbare" delen. Indien een verkoper het gunstiger wil laten uitkomen ook de oppervlakte onder de schuine delen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de totale oppervlakte van het perceel
en van het woonhuis ook de boven verdiepingen
dit bereken je door lengte * breedte