Waarom hebben veel handdoeken zo'n rand andere stof aan beide buitenkanten?

Is dit puur voor de sier of heeft het ook een andere functie / geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Deze vraag is in ietwat andere bewoordingen al eerder gesteld.

Beste antwoord was toen van Marleen:
"Omdat het vroeger gebruikelijk was alle linnengoed, dus ook de handdoeken. te merken. En aangezien badstof een beetje lullig borduurt, waren er aan beide zijden net voor het uiteinde gladde banden ingeweven waarop je uitstekend de nodige namen of monogrammen (en vaak ook veel versieringen) kon weven, om zo je linnengoed te merken en te personaliseren.

Natuurlijk is dat met de regelmatig vervangen zeeman-handdoekjes niet meer nodig, maar de ‘vorm’ voor een handdoek, met twee ingeweven banden, is gewoon gebleven. Maar inderdaad zijn er tegenwoordig ook grotere badlakens te koop zonder. Vaak - niet altijd - is er dan over de hele handdoek een afbeelding of patroon aangebracht."

http://www.goeievraag.nl/vraag/badhanddoeken-extra-sierrandjes-centimeter-einde.36303
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat ben jij snel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, soms wel.