Is er ergens een lijst te vinden wat je allemaal in de vaatwasser kunt doen, en wat niet?

Ik zit nu opeens te denken of je die gaspit deksels en framepjes in de vaatwasser kunt doen. Volgens mij is de deksel van gietijzer, maar het frame is van aluminium.

Ook omdat een andere vraag over de gekke dingen die je in de vaatwasser kunt doen te vervangen door deze vraag.

Dus graag ook een lijst waarop je gekke dingen kunt vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij plastic wegwerpdingen moet je in ieder geval oppassen, van die wegwerp vorkjes bij de friet geven je echt flinke problemen (ze gaan smelten, alles ruikt naar plastic)

Het beste antwoord

Een vaatwasser gebruikt een alkalisch vaatwasmiddel (soda basis).
Alles wat niet tegen een alkalisch vaatwasmiddel en de hoge temperatuur van het water kan, mag dus niet in de vaatwasser. Zoals:
Vele kunstoffen, dure (wijn)glazen (oppervlakcorrosie), aluminium, houten broodplanken (krom), pannen met een antibaklaag (teflon), zilver (is discutabel maar toch niet doen), pannen en bestek met houten handvaten en nog vele anderen.

Wel:
Je moet er goed op letten of het servicegoed wel in de vaatwasser mag. Vaak staat het er op. Met modern servicegoed zul je geen problemen krijgen.
Rvs pannen en bestek. Wel goed naspoelen ivm vlekken.
Gewoon glaswerk en glazen ovenschalen.

Wij wassen dus af met de hand onder het genot van een leuke conversatie. Vroeger thuis zongen we altijd tijdens de afwas. Door deze gewoonte hebben ook onze drie kinderen geen afwasmachine.
Maar ik wil je natuurlijk niet beinvloeden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 15 jaar zonder vaatwasser gedaan. Ik werd op het laatst helemaal gek omdat ik nooit meer zin had om die klus te klaren. Gek genoeg werd het ook altijd meer zo een klus. 2uur was niets op het laatst. Ben singel en ik zing niet, dus dat zijn ook geen redenen voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discipline is hier het woord, maar ik begrijp je probleem.
Is een duet met Andre Hazes misschien een suggestie? Volume knop lekker hoog draaien. Succes.

Andere antwoorden (5)

Misschien staat er wat in de gebruiksaanwijzing van je vaatwasmachine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staat het op het product zelf of het in de vaatwasser kan ja of nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.calgonit.nl/what-can-you-put-in-a-dishwasher.php

(geen lijst van gekke dingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gietijzer en emaille kan er wel in, maar aluminium wordt wel dof soms. Je kunt ook de knoppen van de gaspitten in de vaatwasser doen.

Plastic wat vaatwasmachine bestendig is kan in de vaatwasser. Zo ook speelgoed, afwasborstel en bakjes van dieren.

De roosters van de afzuigkap (aluminium wordt iets dof, maar ze worden wel superschoon)

Roosters en draaiplateau van de magnetron.

Alle onderdelen van de senseo of koffiezetapparaat.

Tandenborstels.

NIET:

Handgeschilderd porselein of antiek porselein nooit in de vaatwasser doen. Ook wanneer er zilveren of gouden randjes aan zitten, tenzij ze in de glazuur meegebakken zijn.

Houten voorwerpen kunnen ook niet tegen de afwasmachine. Ik doe er wel de houten lepels in, dat gaat goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, zilver bestek kan er ook niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar is niet echt een overzicht van. Wel wordt bij af te wassen artikelen vaak vermeld of ze geschikt zijn voor in de vaatwasser. Op plastic vaatwerk staat het vaak aan de onderzijde met een symbooltje vermeld, naast het symbooltje of het geschikt is voor bewaren van levensmiddelen of voor de magnetron.

De gaspitten en houders kunnen uitstekend in de vaatwasser, maar erg schoon worden ze er niet van. Met de hand en een zeepwol- of schuursponsje gaat een stuk beter.

Wat 'gekke dingen' betreft die je uitstekend af en toe in de vaatwasser grondig kunt reinigen ; wat dacht je van de afdekplaatjes van stopcontacten of ventilatieroosters, het vaatdoekje (!, echt waar), de afwasborstel of Deurklinken- en schilden. Die worden allemaal WEL weer prachtig schoon, waar het met een doekje soms een hele toer is.

Alleen staal dat de neiging heeft erg sterk te roesten, kun je beter niet in de vaatwasser reinigen. Het zit toch een tijdje in die vochtige omgeving, en dat kan net een beetje te lang zijn. Meteen na het wassen afdrogen wil nog wel.