Hoe kan ik mijn dekbed (wol) wassen en drogen, kan dat gewoon in de wasmachine en droogtrommel.

Het gaat om de tijk die vuil is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Op het etiket staat chemisch reinigen, maar ik hoor vaak van anderen dat ze hun dekbedden zelf wassen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Schoonmaakazijn gebruik ik ook in de wasmachine met wolprogramma (heb er eentje gevonden die licht geparfumeerd is, daardoor ruikt het naar lavendel of eucalyptus). Vervilten gebeurt namelijk door wrijving met water en zeep, daar heb je dan dus geen last van.

Mocht de tijk niet schoon worden zou misschien bleken in de zon kunne helpen net als vroeger. Alleen daar heb je nu dus weinig aan. Ik heb ooit een dergelijk (donzen) dekbed meegenomen naar de camping en hij werd weer nagenoeg vlekvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De droger - zou ik niet weten. Tennisballen worden vaak gebruikt om eea fluffy te maken (vooral igv dons), ik vraag me af of dat voor wol handig is juist vanwege die wrijving. maar omdat er dan geen zeep en water meer bij zitten zal het ook wel geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh en die geurende sm-azijn komt van de action, 49cent/liter

Andere antwoorden (8)

Dat kan gewoon in de wasmachine. Hou wel het wasvoorschrift aan, dat aan je dekbed zit. Drogen kan niet altijd.
13 jaar geleden
ik zou een wollen dekbad eerder naar de wasserette brengen
andere dekbedden met veren vulling of synthetisch kan je wel zelf wassen
en in de droger doen met 3 tennisballen erbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wollen dekbedden kun je alleen thuis wassen als het ook echt op het etiket staat!! Anders niet aan beginnen, want je krijgt vilt!!! Wol wat gewassen kan worden heeft een speciale behandeling gehad zodat het niet meer vervilt.

Breng het naar de stomerij, dan komt het helemaal goed. Meestal krijg je korting als je twee dekbedden tegelijk brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.twobedding.nl/two/nl/onder/wol/3,0,1039?o=182
Weet niet welk merk of welke kwaliteit dekbed je hebt, maar op deze link gaat het over Texeler dekbedden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was mijn Texeler wollen dekbed altijd zelf in de machine met een gewoon wat schoonmaakazijn in een wasbolletje en 1 tennisbal erbij, gaat prima hoor. Vind het veel frisser
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ...ik heb zo een dekbed wel eens gewassen in de machine op het wolwasprogramma…ik heb het wel 3 keer achter elkaar gedaan en telkens tussendoor het dekbed eruit gehaald en er weer anders in terug geduwd… omdat het zo groot is, kan het niet vrij bewegen en blijft tijdens het wassen op de zelfde manier zitten als je het erin hebt gedaan… helemaal ideaal is het niet hoor…
Daarna buiten laten drogen… niet gecentrifugeerd, want daar heeft wol een hekel aan.. dat drogen duurde best wel lang… als het waait helpt het wel…
Daarna heb ik het dekbed flink uitgeklopt en met de stofzuiger gezogen…er kwam toen nog veel stoffigheid uit… het rook daarna wel weer lekker fris en de vlekjes waren uit de stof… en daar was het om te doen…
maar of ik het weer zelf zou doen… misschien is een professionele reiniging een betere optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhh... nou, dat heb ik pas uitgeprobeerd met alleen het winterdeel van het dekbed. Dat winterdeel is nu 30 cm kleiner dan het zomerdeel... Dat doe ik dus nooooit meer ;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens een wollen dekbed in de machine gewassen en die kwam er uit als een klein muurtje dat ik rechtop in de hoek kon zetten. Geen succes dus.
Wat wel gaat ( maar dat is een hoop werk ) is in een ligbad spoelen met lauw water en azijn.
Geen zeep, want dan kun je inderdaad vilt krijgen.
Voor niet al te veel kun je het professioneel laten reinigen en je krijgt het prachtig schoon en in goede staat terug.