Hoe krijg ik mijn pannen en bestek weer glanzend?

Ik gebruik een afwasmachine en een goed merk waspoeder en glansspoelmiddel; ik reinig de machine geregeld en laat hem ook af en toe op het volledige, warmste, programma draaien. Toch worden pannen en bestek wat dof..alsof er een grauw laagje overheen komt..en wat ik ook probeer: ik krijg het niet meer mooi glanzend.. heeft iemand een tip om het op te lossen of minstens om erger te voorkomen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeten te vermelden: er zit ook voldoende zout in ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Doe je ook zout in? En je hebt in de instellingen toch niet aangegeven, dat je een waterontharder hebt?

Toegevoegd na 8 uur:
Je hebt dus erg hard water. Want dat doffe laagje is waarschijnlijk kalk. Maar het kan ook zijn, dat jouw afwasmiddel te sterk etsend is. Probeer eens poeder en neem dan vooral niet teveel. Koop niet het goedkoopste merk, maar diamant standaard van een van de grote merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeten te vermelden: ja er zit zout in en ik kan niet in mijn instellingen iets wijzigen zoals jij bedoelt..

Andere antwoorden (4)

Dit valt eigenlijk niet te voorkomen. Het krachtige waspoeder vreet in op de pannen en bestek. Enige alternatief is eigenlijk, om deze spullen weer met de hand te gaan wassen, met een minder krachtig wasmiddel.
13 jaar geleden
Probeer nu eens een hele goedkope versie.. of poedervorm en dan gewoon heel weinig.

spoel pannen vooraf goed af zodat de hardnekkige resten weg zijn..

blijft er nog wat vuile vaat over, doe dat dan met de hand

Toegevoegd na 2 minuten:
er wordt ook altijd gezegd.. geen kristal of zilver in de vaatwasser..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies is om pannen niet in de vaatwasser te doen. Dat is sowieso niet goed voor je pannen. Je pannen zijn nu naar de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met wat Antikal schoonmaken. Het zal wel wat kalkaanslag zijn omdat ook je pannen dof worden.