Kan ik mijn wol- wildzijde dekbed in de wasmachine wassen?

Ik weet het...het is beter om een dekbed naar de stomerij te laten brengen maar dat is toch weer 25 euro :-)

Daarom de vraag of ik mijn (dunne) wol/wildzijde dekbed in de wasmachine kan wassen? Het gaat mij dan juist om deze combinatie van wol en wildzijde (?).

Iemand al eens geprobeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

NIET DOEN!!!!
Ik heb die fout eens gemaakt..ik dacht dat het wel kon... Mijn dekbed was aan elke kant 20 cm gekrompen.

Betaal maar die €25 dat is goedkoper dan een nieuw dekbed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen kan een wollen dekbed niet worden natgewassen. De wollen vulling is zorgvuldig gekaard waardoor alle vezels mooi in één richting liggen. Wanneer de wolvezel in aanraking met water komt zal deze vezel opzwellen en in elkaar gaan klitten. Wanneer de wol gedroogd wordt trekken de vezels nog verder samen waardoor de wol gaat krimpen en erg stug wordt. De wol is dan onherstelbaar beschadigd. Met chemisch reinigen (of stomen in de volksmond) wordt de wol gereinigd in een chemisch reinigingsmiddel welke absoluut veilig is voor de wol. Het kan niet krimpen of stug worden. Bovendien blijft ook de gezuiverde lanoline onaangetast.

Tegenwoordig zijn er wollen dekbedden die aangeven dat het gewassen kan worden. In de praktijk blijkt dat dit wassen niet geschikt is in de huishoudwasmachine. Deze is daar niet optimaal voor uitgerust met zijn programma’s. De professionele reiniger heeft wél wasmachines met speciale programma’s (o.a. de zogenaamde lanadolmethode) waardoor ook deze wollen dekbedden natgewassen kunnen worden, zonder veerkracht en isolatie te verliezen.

Een dekbed gevuld met zijde kan ook het beste chemisch gereinigd worden. De veerkracht en isolatie blijft dan optimaal.

Ik zou het risico dus niet nemen als ik jou was. Waarschijnlijk kun je dan het dekbed na het wassen gewoon weggooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de slechte ervaring wil uit de weg gaan die ikzelf heb meegemaakt: nièt doen. Betaal liever die 25 Euro, hetgeen me nog niet echt overdreven lijkt.