"Asbest" is de naam van een materiaal dat is vervaardigd uit de in de natuur voorkomende mineralen serpentijn of amfibool. Asbestvezels zijn sterk en flexibel tegelijk. Omdat ze bovendien thermisch en elektrisch isolerend zijn, bestand zijn tegen zuren en logen en een hoge wrijvingsweerstand hebben zijn ze geschikt voor veel verschillende toepassingen.

De naam asbest komt van het Griekse asbestos, dat onvergankelijk of onverwoestbaar betekent. Verder is belangrijk dat het mineraal gemakkelijk is te winnen en eenvoudig verwerkt kan worden. Het is in vergelijking met synthetische vezels bijzonder goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als extra toevoeging op het voorgaande webquote:
Asbest zijn kleine vezeltjes die onder een microscoop eruit zien als kleine splintertjes.
Probleem van deze splintertjes is dat ze, wanneer je ze in adem, in je longwanden binnendringen (als splinters dus).
Normaal stof wordt door slijm uit je longen afgevoerd. Deze splintertjes blijven dus ‘hangen en komen niet los.
Na verloop raken ze ingekapseld.
Je longen maakt een soort littekenweefsel aan in de longen.
Hierdoor worden je longen minder soepel en neemt de effectieve oppervlak af waardoor zuurstofopname afneemt
Er zijn trouwens verschillende soorten asbest; elk met hun eigen schadelijke kenmerken.
12 jaar geleden
Asbest is een verzamelnaam voor een groep mineralen die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine, naaldachtige vezels. Asbest is gevaarlijk voor uw gezondheid wanneer asbestvezels vrijkomen en u deze inademt. Dit kan gebeuren als asbest in slechte staat verkeert of als het ondeskundig wordt verwijderd.

Gevolgen inademen asbestvezels

Asbestvezels kunnen bij inademing diep in de longen doordringen. Op termijn kan dit buikvlies- en,longvlieskanker (mesothelioom) en asbestose (stoflongen) veroorzaken. De periode tussen blootstelling en daadwerkelijk ziek worden kan tientallen jaren zijn.

Gebruik asbest verboden

De beroepsmatige toepassing en verkoop van alle soorten asbest is sinds 1 juli 1993 verboden. Sinds 2005 is het gebruik van alle soorten asbest verboden in de Europese Unie (EU).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/vraag-en-antwoord/wat-is-asbest-en-is-het-gevaarlijk-voor-mijn-gezondheid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest is een verzamelnaam voor een groep mineralen die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine, naaldachtige vezels. Asbest is gevaarlijk voor uw gezondheid wanneer asbestvezels vrijkomen en u deze inademt. Dit kan gebeuren als asbest in slechte staat verkeert of als het ondeskundig wordt verwijderd.

Gevolgen inademen asbestvezels
Asbestvezels kunnen bij inademing diep in de longen doordringen. Op termijn kan dit buikvlies- en,longvlieskanker (mesothelioom) en asbestose (stoflongen) veroorzaken. De periode tussen blootstelling en daadwerkelijk ziek worden kan tientallen jaren zijn.