Mijn oprit is vevuild met motorolie! hoe maakt dit echt schoon ?

Wij hebben al met zoutzuur geprobeerd maar gaat niet zo makelijk!

nog steeds vies!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (9)

Zoutzuur is absoluut niet geschikt! Het sloopt alleen je tegels maar.

Probeer het goedje van HG eens, HG olie- & vetvlekken absorbeerder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een garage heeft absorberende korrels speciaal daarvoor... Dus ga eens langs bij je garage en vraag eens of je een zakje kunt bemachtigen en als je er toch bent, laat dan meteen die auto eens nakijken, want als er olie onder ligt is de kans groot dat hij lekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autobedrijven (garages, werkplaatsen) hebben daar speciaal spul voor. Dat absorbeert olie bijzonder goed.

Als je nog eens olie morst, en je hebt dat spul: zo snel mogelijk eroverheen doen.

Heb je dat spul niet, haal dan snel kattenbakgrit bij een katteneigenaar. Niet zo goed als dat speciale spul van de werkplaats, maar beter snel kattenbakgrit eroverheen dan pas na een paar uur professioneel spul.

Welk spul je ook gebruikt: na gebruik moet je het geloof ik behandelen als chemisch afval. Vraag dat na bij het afvalveerzamelstation in jouw buurt.

Als je veel hebt gemorst, of als het er al een tijd ligt (zoals nu bij jou), is een deel van de olie in de grond getrokken. Eigenlijk moet je dan de oprit weghalen, twee decimeter grond afgraven en vervangen door schone grond, en alles opnieuw aanleggen.

Als je in een waterwingebied woont (te zien aan de bordjes aan de rand van zo'n gebied), ben je verplicht de gemeente op de hoogte te stellen van de olielekkage. Ook een stedelijke wijk kan waterwingebied zijn! Ik woon zelf in zo'n waterwingebied, er staan hier rijtjeshuizen, flats, winkelcentra, een bejaardencentrum, scholen, een garagebedrijf en een tankstation.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het gewoon eens simpel met een hogedruk spuit...

Tijdens een vakantiebaantje bij een tankstation deden wij de vloer bij de pompen wekelijks schoon spuiten met een hoge druk. Dit werkte erg goed...

Zoutzuur is verre van geschikt. Olie en vet kan je niet met een zuur verwijderen. Wel met een alcalische reiniger. Maar dan praat je gauw over een waarde van 13/14 Ph...

Als je het kunt krijgen? De Starcleaner van STB Cleaning Products en dan 1:250 verdunnen. Werkt fantastisch en is voor de volle 100% biologisch afbreekbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je hogedrukspuit spuit je de olie van je oprit, maar spuit je de olie meteen je tuin, en daarmee het grondwater in. Zou ik dus niet doen. Een vriend heeft eens een boete gekregen omdat hij een motorblok met zo'n hogedrukspuit schoonspoot. Dat waren alleen maar kleine olieresten, dus minder olie dan er waarschijnlijk op die oprit ligt. Hij kreeg een fikse boete voor het begaan van een milieudelict. Bij een tankstation kan het wel. Tankstations hebben tegenwoordig verplicht een goed afsluitende ondervloer onder de oppervlaktebetegeling. Alles wat op die ondervloer terechtkomt, wordt opgevangen zodat het op een milieuontziende manier kan worden afgevoerd. Dat je bij een tankstation een hogedrukspuit kunt gebruiken, betekent dus absoluut niet dat je dat op je eigen stukkie grond ook kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; de boetes voor dergelijke grappen zijn niet mals. En als je pech hebt krijg je niet alleen de boete maar ook de kosten voor het onderzoek om de bron van de vervuiling te vinden en de schoonmaak kosten.
Ik heb het nooit zelf geprobeerd maar 'vloeibaar dreft'
onverdund op de plek(ken) spuiten, in laten trekken en
na een aantal uren afspoelen schijnt goed te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met motorreiniger.
Erop gieten een tijd inlaten trekken en dan afspuiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er wasmiddel op strooien en flink inborstelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HG heeft een vloeibaar produkt "olievlekverwijderaar". Verkrijgbaar in o.a. de bouwmarkt en drogisterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
strooi causticsoda en gooi er wat water over,borstel de volgende dag af met bezem en water.
succes