Hoe krijg ik brandvlekken op mijn electrische kookplaat schoon?

Welk middel is daarvoor geschikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.7K

Antwoorden (6)

Met HG over/grill reiniger schijnen vlekken van je kookplaat weg te gaan. En bij gebruik heb je geen mondkapje nodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
De Vlekkenkoning of Jif werkt ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jif doet wonderen een sponsje met jif en dan wordt het schoon
13 jaar geleden
Met een kookplaat krabber het ergste eraf halen en vervolgens met een kookplaatpolijstmiddel polijsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kookplaten vuilvrij en vetvrij

Op kookplaten verschijnen snel vlekken, die op hun beurt weer kunnen verkleuren door de hitte van de kookplaten. Dat soort vlekken verwijder je op een van de volgende manieren:

Aluminiumfolie - Verfrommel een stuk aluminiumfolie tot een prop. Maak nu krachtige, cirkelvormige bewegingen over de kookplaten met de prop.
Metaalspons - Neem een zachte metaalspons en bevochtig hem met water. Ook hiermee maak je cirkelvormige bewegingen.
Zuiveringszout (water) - Neem een emmer met warm water en voeg daar flink wat zuiveringszout aan toe. Daarna moet je enkel een doek ermee bevochtigen en vegen.
Zuiveringszout (papje) - Maak een papje van 3 delen zuiveringszout en 2 delen water met een beetje afwasmiddel. Breng het aan op de kookplaten, laat het even inwerken en spoel af.

Vertrouw je meer op de reinigingsproducten die je in de supermarkt kan kopen? Verwijder dan wel alle restjes reinigingsmiddel met een natte doek om te vermijden dat het reinigingsmiddel bij warmte de kookplaat aantast.

Randen van kookplaat

Met een scheermesje of een glaskrabber kan je aangebakken randen van kookplaten afschrapen. Als de kookplaten warm zijn, gaat het nog gemakkelijker. Ga wel voorzichtig te werk vanwege mogelijke beschadigingen en het risico op brandwonden.

Vastgekoekte restjes van resten

Verwijder de laatste aangebakken etensresten met een schraper, een mes met een breed lemmet of een scheermesje. Daarna ga je er nog even overheen met een vochtige (microvezel)doek.

Gebruik geen schuurmiddelen of ruwe schuursponsjes, daar krijg je alleen maar meer krassen van. Wat wel kan baten is een zacht schuursponsje met wat ammoniak of gewone tandpasta. Neem vervolgens af met water en wat detergent. Spoel ten slotte af met water.

Kalkafzettingen van overgekookt water

Als het water van pasta of rijst overkookt, blijven er meestal witte vlekken achter. Dat zijn kalkvlekken die je heel eenvoudig verwijdert met azijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met een elektrische kookplaat. A;s het om een ceramische kookplaat gaat, kun je eerst het dikke. ingebrande vuil verwijderen met een los stanleymesje. Je houdt dit vrijwel rechtop en schraapt het vuil weg. Daarna poets je met een speciale ceramische kookplaat reiniger en keukenpapier de plaat mooi schoon. Alle vuil verdwijnt, de plaat gaat mooi glimmen en er blijft een beschermlaagje achter op de plaat. De plaat is weer als nieuw.
Volgende keer niet zo ver laten komen en eerder de reinigingsprocedure uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een sponsje met een beetje azijn erop