kan je rolgordijnen wassen

ik heb witte rolgordijnen van Ikea beneden aan het raam, die na 2 jaar er niet meer zo fris uitzien als de (identiek) nieuwe voor een verdieping hoger. Zou ik ze op één af andere manier kunnen wassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Antwoorden (9)

Ik zou het proberen met hygienische doekjes van bijvoorbeeld Glorix. Daar kan je veel dingen veilig mee schoonmaken.

Uiteraard eerst op een stukje uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet doen.die doekjes bleken in plaats van dat ze schoonmaken.vooral die van glorix.en vooral nooit op wit.dan krijg je echt vlekken.-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een citaat van de verpakking:
"Glorix Hygienische doekjes bieden een makkelijke oplossing voor al het zichtbare en onzichtbare vuil in uw huis. De vochtige schoonmaakdoekjes bevatten GEEN BLEEK, ze reinigen en ontvetten probleemloos alle afwasbare opppervlakken en laten een heerlijke geur achter."
Als je de gordijnen kunt losmaken van het rolsysteem zou je ze in een bad met een sopje kunnen leggen. Meestal is het materiaal wat stijf, dus in een wasmachine is niet zo"n goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan wat voor materiaal het is.misschien kan je op de site van ikea nog wat meer informatie vinden.als je t toch wil proberen week ze dan in het bad.goed naspoelen met de douche en uithangen,onderste boven.anders krijg je misschien onder aan de rand n vuil spoor als t toch niet helemaal eruit gegaan is.was t in biotex.niet teveel en goed oplossen in het water.
ik heb t vroeger ook wel eens gedaan en had ze verkeerd opgehangen.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik was ze ook altijd, ik hang ze buiten en en vul een waterspuit met biotex even schrobben en spoel ze met de tuinslang na net zolang alle zeep eruit is, en buiten laten hangen tot ze niet meer druppelen dan weer voor je raam hangen en nog uit gehangen tot ze helemaal droog zijn
ik heb nooit een rand eronder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang,dat het na het wassen erg flodderig wordt! Misschien met een flinke hoeveelheid stijfsel of apret?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt goed wilt doen, dan was je ze in de badkuip met witwaspoeder. Gewoon heen en weer bewegen. Daarna met de douche goed uitspoelen. Vervolgens hang je het goed recht uit en spuit je het in met ouderwetse stijfsel, die je hebt opgelost in een plantenspuit. Als het helemaal droog is kan het weer voor de ramen.

Dit kun je natuurlijk alleen doen als de rolgordijnen niet al te lang zijn en je ook alle ruimte hebt om het op te hangen.

Eerlijk gezegd is dit heel veel werk en de rolgordijnen bij de Ikea zijn niet zo duur, dus misschien is het slimmer om nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een stoomreiniger hebt, of kunt lenen, zou ik dat eerst eens proberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ze lekker in een bad met wat biotex, maar ik zou zelf een nieuw stofje erop doen, leuk, dan heb je ook nog eens wat anders.
Simpel zelf te doen door de nieuwe stof met brede tape op het systeem te plakken of met plak- en naaibaar klittenband. Onderin kan je een verzwarende lat plaatsen zodat het mooi strak hangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maakte mijn rolgordijnen op de volgende manier schoon.
Laat je rolgordijn zakken en stofzuig hem goed af
Haal je rolgordijn weg voor de raam en hang deze buiten op de waslijn geheel uitgerold. Nu kun je het reinigen met een plantenspuit en lekker laten drogen.