Hoe maak ik lood weer mooi schoon?

Aan de buitenkant van mijn ramen zit onderaan een loden randje. Deze is heel vies en verweerd. Hoe kan ik ze het beste schoonmaken zodat ze weer mat zwart zijn?

Kan dat met een brillosponsje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.3K

Het beste antwoord

wij hebben overal lood buiten zitten
ik maak het schoon met wd40 even opspuiten en dan met kokend heet water schoon borstelen
je kan het ook met vaseline schoonmaken maar die moet je even een paar dagen laten intrekken en dan schoonpoetsen met een oude tanden borstel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het bij een bouwmarkt kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WD40 is een smeermiddel.

Andere antwoorden (7)

dat kan maar dan maak je er groefjes in en dan kan er mos in gaan groeien
gewoon met de hogedrukreiniger afspuiten
of probeer het met zilverpoets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuurlijke kleur van lood is niet zwart. Dus is het ontzettend vies geworden, of het is ooit geverfd. Met een schuurpapiertje kun je het weer grijs krijgen, en daarna eventueel weer zwart verven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lood zou je absoluut nooit met een schuurpapiertje oid moeten proberen schoon te maken. Lood is namelijk een ZEER GIFTIG metaal en hiermee riskeer je dat er deeltjes ervan loskomen.
In het schoonmaakmiddel mag in iedergeval geen ammoniak en azijn zitten.
Deze site verteld er meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er niets aan doen. Het lood zit onder je ramen als een waterkering. Als je zoals je zelf zegt denkt dat het verweerd is en je gaat er aan poetsen dan kan het beschadigen en scheurtjes krijgen. Zolang je nog geen lekkage hebt er vanaf blijven en anders vervangen. Echter de vervanging is nooit zo goed als het origineel omdat de loodflap aan de achterzijde er nooit zo diep op kan worden bevestigd als de bij de nieuwbouw aangebrachte loodrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fijne staalwol
gewoon blijven wrijven dan polijst je het .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb ik van een belgisch forum geplukt, mogelijk is het wat.
Hoi, torongo. ben nu ik wat meer tijd heb regelmatig op internet, en zoek dan gericht naar oplossingen op vragen van forumleden, die me natuurlijk zelf ook intrigeren!
Zo kom ik regelmatig tegen dat bij verontreinigd lood wd40 (Kijk op wikepedia = een soort Kruipolie) erop spuiten en daarna een paar uur staan laten goed zou werken. Dan spoelen onder warm water en 90% van het vuil zou er dan zo afspoelen
Ook vaker tegengekomen dat borstelen met een (al dan niet oude) tandenborstel en zeep zou helpen. Ook hier goed afspoelen.
Lijken me beide toch wat vriendelijker dan het paardemiddel in mijn vorige berichtje

Toegevoegd na 53 minuten:
WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company, San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd het gebruikt om corrosie tegen te gaan; in latere instantie werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. De spray bestaat uit een samenstelling van verschillende koolwaterstoffen.

WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden voor zijn anti-corrosie middel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet gewoon laten zitten, het komt toch weer terug, en bedenk wel, dat het schoonmaken van lood, ZEER GIFTIG is!