Boeken die jarenlang in een kamer hebben gestaan waar stevig gerookt is, hoe kunnen die worden schoongemaakt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
Misschien dat er een site is over boek restauratie ?
ik heb hem niet kunnen vinden maar wellicht dat je wat tips kan vinden bij een restaurator?

Antwoorden (3)

Met een stofdoekje die net ietsje natter is dan droog, poets je die vlekken zo weg.
Daarna afdrogen met een droge doek of keukenpapier.
Zo heb ik het pas gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel lastig. De rook trekt in het papier en het duurt meestal ook jaren, voor die verschrikkelijke tabaksgeur verdwijnt of zelfs maar minder wordt.
Ik heb zelf eens een aantal boeken en mappen uit een erfenis als volgt (met enig succes) ' gelucht' .
In ons carport heeft mijn partner tegen het plafond wat dwarslatjes aangebracht tegen de balken. Daar een paar planken op gelegd in de lengte, en daar bovenop de boeken uitgestald. Ik woon aan het water en daar tocht het altijd stevig door, als ik de toegangsdeuren van de tuin openlaat. Die boeken hebben daar een hele zomer gelegen en, hoewel er toen veel sporen van spinnen waren (ook niet fijn, maar dat stinkt niet en is met een vochtige doek weg te vegen) , was het niet helemaal weg, maar rook alles aanmerkelijk frisser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het echt schoon te krijgen is maar zou het wel kunnen dan denk ik met een bijna droge doek met licht ammoniasopje, als het niet als te oude boeken zijn ... ammonia verwijdert namelijk nicotine als geen ander... Probeer het met een boek dat niet veel waarde voor je heeft en je eventueel zou kunnen missen...