aluminium ramen tweede leven geven?

Ik heb vensters met dubbelle beglazing uit de jaren '70.
Ze waren ooit bruin maar de kleur is helemaal afgeschenen. Ik wil de gevel terug verven maar vrees dat de afgeschenen kleur van de ramen dan extra hard zal opvallen. Kan ik met een poets of symoniseermiddel de kleur wat 'oppeppen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

al bumperzwart geprobeerd wat ze ook op auto's doen

het is vettig, haalt de kleur op en regent er dus ook niet af met de eerste de beste bui. (scheelt wat poetsen ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wat ik op het internet tegen kwam:

Gewoon aluminium is prima te schilderen met een watergedragen acrylaat verfsysteem, mits goed voorbehandeld door goed schoon te maken en grondig te schuren. Dat schoonmaken en vooral schuren gebeurt vaak niet. De verf laat in dat geval na korte tijd eenvoudig los. Geanodiseerd aluminium is daarentegen lastig te behandelen. Anodiseren is het kunstmatig aanbrengen van een oxidelaag.

De dikte van een anodiseerlaag is ongeveer 25 micrometer. De anodiseerlaag kan daarbij blank of gekleurd worden aangebracht. Het uiterlijk blijft daarbij ‘metaalachtig'. Vooral aluminium profielen worden geanodiseerd. Profielen worden veel toegepast bij deur- en raamkozijnen. Ook de bij het woningcomplex toegepaste ramen zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geanodiseerd zijn.

Hechting
Geanodiseerd aluminium is een ondergrond waarop moeilijk een goede hechting verkregen kan worden. Door het zeer gladde, harde en glasachtige karakter van de laag is het moeilijk de ondergrond effectief te schuren. Technisch is het vaak niet mogelijk om op deze wijze de ondergrond voldoende op te ruwen. Als alternatief kan de ondergrond worden gestraald of gebeitst. Maar in de praktijk is dit vaak niet haalbaar.

Geadviseerd wordt om altijd eerst proefvlakken te maken bij het schilderen van geanodiseerd aluminium. Als hechtprimer is een tweecomponenten verf op basis van epoxy de beste keus. Komt bij het geanodiseerd aluminium putcorrosie voor, dan moet sowieso gestraald worden. Het beste is overigens geanodiseerd aluminium regelmatig schoon te maken en in een (siliconen)was te zetten en deze ondergrond niet te schilderen.

Het is overigens af te raden een alkydhars primer te gebruiken op aluminium. Alkydhars verzeept namelijk op aluminium. Bij het gebruik van één-component producten kan een acrylaat-, vinyl- of chloorrubberverf toegepast worden. Bij tweecomponenten producten is epoxy vaak de aangewezen primer. Voor een hoogwaardig resultaat wordt het gebruik van een epoxy primer aanbevolen. Als kleurvastheid en glansbehoud daarnaast een belangrijk uitgangspunt voor de opdrachtgever is, is het afwerken met polyurethaanverf een optie.