Wat is de beste middel/manier om behang er snel en netjes er af te trekken/halen?

er zijn ook muren met 2 lagen behang.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het hangt een beetje van de ondergrond af. Bij beton zou je met een kartelwiel (te koop bij dhz zaak) over het behang kunnen gaan om er gaatjes in te maken. Daarna met een sopje goed nat over het behang gaan en een kwartiertje laten intrekken. Als je eenmaal een beginnetje hebt, kun je er dan hele lappen afhalen.
Je kan ook een stoommachine huren (sommige zaken geven een machine te leen als je je nieuwe behang daar koopt).
Is de ondergrond gipsplaat, dan wens ik je sterkte. Dat mag je namelijk niet te nat maken, en het behang zit erg vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

stomen en als dat niet lukt, semtex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je maar genoeg neemt, weer wel...
Met een stoom machine.

En alle kleine stukjes die eventueel blijven zitten afsteken met een plamuurmes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg sowieso dat er in het huis gestookt wordt. Behang trekken in een ijskoud huis is onwerkbaar.
Stomen is de beste methode, er bestaan speciale stoom apparaten (http://webshoppertje.nl/images/Behangafstomer.jpg).

Als je geen tijd/zin hebt om deze machine te huren, kan je ook het behang bevochtigen met heet water en even in laten trekken. Gebruik een plamuur mes. Haal eerst de grond en plafond plinten eraf. En verwijder schroeven en spijkers in de muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoomapparaten werken vaak heel goed, zeker bij papierbehang dat goed nat kan worden.

Insmeren met een biotex-sopje kan de oude lijmlaag oplossen. Dan wel biotex gebruiken, niet gewoon wasmiddel.