Waardoor komt smetvrees vaker voor tegenwoordig dan bv 30 jaar geleden?

Ik hoor steeds vaker over mensen die 'angst' hebben voor bacteriën, denken dat veel dingen 'vies' zijn.
Hoe komen we hieraan en misschien nog belangrijker, hoe komen we er vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Heel vroeger was het allerbelangrijkste voldoende eten.
Kleding en huisvesting waren minder belangrijk.
Naarmate de welvaart steeg, werden we meer bewust van andere zaken, we gingen ons beter kleden, de huizen werden ruimer, we gingen het isoleren, de douche kwam in de huizen, de c.v., toe dat alles er was, moest het nog beter , mooier en vooral schoner, de schoenen gingen uit, bij het binnen komen, de slofjes stonden klaar, er werd geboend, gewassen en ontsmet, veel woningen gingen er uit zien als een etalage, waar alles een eigen plek had.
Nu nog meer wassen en schoonmaken, er kwamen schoonmaakmiddeltjes voor alles en nog wat en steeds meer dingen werden "vies".
Tegen ieder beestje gingen we spuiten of gif strooien, er kwamen overal horren voor en ook buiten huis werd er van alles dood gespoten.
Langzaam maar zeker verandert de mens in een soort etalage poppen, alleen bestemt om mooi te zijn, de buitenwereld werd voor hun vijandig en bracht ongedierte en ziektes met zich mee, voedsel moest liefst schoon zijn en voorgepakt, een kropje sla, met een slakje er in, gaat zo de vuilnisbak in, handen worden onnodig veel gewassen, paar keer per dag douchen, 3 keer per dag schone kleren aan, straatvuil en grond uit de tuin, deurkrukken, fietsbanden, schoenzolen, huisdieren enz. vormen een bedreiging, overal zitten wel bacteriën aan, alles is vies, overal kan je ziek van worden, zelfs iemand een hand geven is vreselijk gevaarlijk.

Hoe komen we hier van af?Logisch nadenken, er veel over lezen, lekker met je handen in grond zitten wroeten, een volkstuintje nemen. planten gaan kweken, huisdier nemen, minder vaak onder de douche, niet iedere dag alles afsoppen maar gewoon wat van dat werk uit stellen, tot morgen of de dag er na.
Alles kan morgen ook nog wel .
En anders overmorgen.
Leer makkelijker leven, niet alles is vies, of wel vies, maar wat geeft het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi beschreven Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd ED!

Andere antwoorden (4)

Al die onzin wordt ons(zoals Xinix dat zo mooi zei) aangepraat door de reclamejongens! Je kunt de hygiene ook te ver door drijven. Vaak is het zo,hoe onhygiënischer,hoe meer weerstand men tegen alles heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Wat missen we XiniX he. Gelukkig dat jij een klein stukje overneemt.
(dit is niet rot bedoeld hoor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ik zeg altijd: we zijn overal tegen ingeent.
Neemt niet weg dat de verbeterd hygiene de grootste ontdekking in de medische wereld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie alweer, dat van de 6 mensen die me een plusje toe bedelen er toch minimaal 2 plusvrees hebben. Maar toch bedankt voor de intentie.
En idd gdanonym,Xinix had ook wel zijn goede kanten,alleen hij verborg ze te vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje, voor mij niet hoor. XiniX was redelijk open voor me. Maar misschien dat het allemaal wat dieper moest doordringen en kom je er nu achter wat hij werkelijk bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gd: het waren vooral Xinix z'n 25 alter-ego's die uiteindelijk iets te open waren.
vroeger maakte de mensen zich niet zo druk om een bacterie meer of minder
en waren de mensen minder snel vatbaar dan tegenwoordig
ik kan me nog herinneren dat mijn oma altijd met een zakdoek in de mouw liep daar werd alles mee gedaan en ook mijn snotneus werd er mee afgeveegd
daar keek men niet zo nauw
tegenwoordig loopt men met flesjes bacteriedodende gel rond en een zakdoek om er de deuren meet open te maken in openbare gebouwen bang dat men ziek word
en je word het ook omdat de mens geen weerstand meer opbouwt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar!
+
Echte smetvrees is een angststoornis, is een soort fobie.
Je kunt het zien als een ziekte en het beheerst het leven van die mensen die dat hebben. Misschien hadden mensen het vroeger ook wel, maar toen was het nog niet zo bekend als nu. Vroeger werden de huizen ook meestal goed schoongehouden door de huisvrouwen, die waren daar de hele dag mee bezig, vooral omdat er veel met de hand moest worden geveegd, geschrobt, gewassen. Tegenwoordig nemen machines het werk grotendeels uit handen. Als je gewend bent dat het bij jou thuis altijd schoon is en je komt dan als student in zo`n studentenhuis waar het meestal erg vies is, dan kan ik me goed voorstellen dat je ervan griezelt. Alles wat je aanraakt voelt dan vies aan en wat aanvankelijk begon met een paar keer handen wassen wordt dan alleen maar handen wassen en op het laatst ben je bang om te gaan zitten, want alles is vies voor jouw gevoel. Mensen die toch al ontvankelijk zijn voor dwangneuroses of die erg perfectionistisch zijn lopen dan groot gevaar smetvrees te ontwikkelen. Tegenwoordig kunnen we het benoemen, maar vroeger waren mensen niet zo op de hoogte van fobieën, geestesziekten, zelfs dyslectie was niet bekend.
Je was dan debiel, achterlijk of heel dom en je moest naar de BLO o.i.d. Tegenwoordig zijn we meer op de hoogte van het gevaar van besmetting, baccillen, bacteriën etc. en we worden overal voor gewaarschuwt. Dit kan ook een reden zijn dat de mensen banger gemaakt worden voor besmetting en smetvrees daardoor meer voor (lijkt) te komen. Tja, misschien was het er vroeger ook wel, maar toen wist men het niet te benoemen.
amc
13 jaar geleden
Helaas hebben we veel te veel tijd gekregen om over al die zaken na te gaan denken.
Natuurlijk moet er een goed hygiene zijn, maar verder horen alle bacterien enz, gewoon bij ons natuurlijk milieu en mits je alles normaal schoon houdt, kan er niets gebeuren. We zijn vervreemd van de normale zaken en hebben een overspannen visie ontwikkelt op dit onderwerp.