Hoe krijg ik ballpoint krassen (kleinzoon!) van mijn gelakte tafeltje?

Het is een blank houten Ikea-tafeltje met een soort lak eroverheen. Niet duur maar net nieuw; een gewoon schoonmaakmiddel helpt niet en Jif durf ik niet omdat ik bang ben voor een doffe plek.
Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Laat op de krassen een beetje afwasmiddel liggen.. minuutje ofzo.. en afnemen.. Zo heb ik het een keertje uit mijn bureau gekregen. Met een soort glaslaagje erop (ook van ikea)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op vlakke, niet poreuze oppervlakken kun je ballpointvlekken verwijderen met een sopje.
Blijven de krassen over. Die kunnen in de lak zitten, maar ook nog dieper, dus door de lak heen in het hout.
Hier helpt alleen afschuren met een schuurmachine en op nieuw lakken. In het laatste geval hoef je de vlekken niet eerst te vetwijderen, maar dat had je al in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, soms heb je er wat aan. Maar er wordt ook wat afgeleuterd hoor...
De kans is erg groot, dat het nephout is, een soort houtprint en dat is een kunststoflaagje, dit is vrijwel niet van echt hout te onderscheiden ,dat kan je aantasten met een schoonmaakmiddel, probeer anders eerst met een plankje hout, kras er op en kijk met welk middel je het er af kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eerst een met wat koffiemelk, room of boter op de vlek, even laten inwerken en dan gaat het er misschien wel af. Als het niet gaat kan je het nog met haarlak proberen, iets erop spuiten en even laten zitten, dan nog iets erop spuiten en er gelijk vanaf vegen. Daarna nog even navegen met een mild schoonmaakmiddel. Soms lukt het in een keer!
Succes, zo zonde van je tafel..